افزایش آمار خارجی‌هایی که تابعیت آلمان دریافت کرده‌اند

بر اساس داده‌های اداره فدرال آمار آلمان شمار افرادی که در سال گذشته میلادی تبعه آلمان شده‌اند نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است. به این ترتیب ۱۲۸ هزار و ۹۰۰ خارجی تابعیت آلمانی دریافت کرده‌اند. متوسط سن متقاضیان ۳۴ سال بوده، مسن‌ترین آنها حدود ۹۰ سال سن داشته است. این بالاترین میزان تغییر تابعیت در آلمان از سال ۲۰۰۳ به‌شمار می‌رود.

نگاهی به کشورهای مبدا این افراد نشان می‌دهد که افزایش متقاضیان تابعیت آلمانی بیش از هر چیز پیامد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) است. بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن از آلمانی‌های جدید شهروند بریتانیا بوده‌اند که بسیاری از آنها اکنون دوتابعیتی هستند.

بالارفتن شمار بریتانیایی‌هایی که متقاضی شناسنامه آلمانی شده‌اند از سال ۲۰۱۶ مشهود بود. در این سال همه‌پرسی برگزیت انجام شد و اکثریت بریتانیایی‌ها به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.

در حالی که در سال ۲۰۱۵ تنها ۶۰۰ بریتانیایی به تابعیت آلمانی علاقه نشان دادند، شمار آنها در سال ۲۰۱۷ به هفت هزار و ۵۰۰ نفر رسید. در فهرست دریافت‌کنندگان تابعیت آلمان در سال ۲۰۱۹، شهروندان ترکیه در صدر هستند. اداره فدرال آلمان شمار آنها را ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرده است.

در رده سوم، پس از بریتانیایی‌ها، لهستانی‌ها (شش هزار نفر) قرار دارند. رومانی‌ها (پنج هزار و ۸۰۰ نفر) و عراقی‌ها (چهار هزار و ۶۰۰ نفر) در رده‌های بعدی جا گرفته‌اند. آمار شهروندان آلمانی خارجی‌تبار در سال ۲۰۱۹ هنوز منتشر نشده است. در سال ۲۰۱۸ از هر چهار شهروند این کشور یکی خارجی‌تبار بود.

منبع: سایت صدای آلمان به زبان فارسی، ۳ ژوئن ۲۰۲۰