رسیدگی عادلانه به تقاضای پناهجویان در یونان ناممکن شده است

سازمان آکسفام یکی از بزرگترین سازمان‌های امدادرسانی جهان است که در عرصه مقابله با فقر و گرسنگی تلاش می‌کند. در پی اعلام تجدید نظر در قانون پناهندگی یونان، نمایندگان این سازمان برای بررسی عواقب و پیامدهای این تغییرات بر زندگی متقاضیان پناهندگی، راهی یونان و جزایر این کشور شدند.

آکسفام در همکاری با شورای پناهندگان یونان گزارشی پیرامون پیامدهای قانون جدید یونان در عرصه پناهجویی منتشر کرده است. به باور مسئولان این سازمان، تغییرات منظور شده در قانون پناهندگی یونان عملا به معنای زیر پا گذاشتن موازین الزام‌آور نوع‌دوستانه اروپا است.

سایت “اشپیگل‌آنلاین” روز پنجشنبه دوم ژوئن (۱۲ تیر) بخش‌هایی از گزارش سازمان آکسفام درباره وضعیت پناهندگان در یونان را رسانه‌ای کرده است.

نمایندگان آکسفام در بررسی خود از اوضاع متقاضیان پناهندگی با شورای پناهجویان یونان همکاری کرده و با وکلا، کارشناسان، پناهجویان و نهادهای حقوق بشری درباره وضعیت زندگی پناهندگان گفتگو کرده‌اند. گزارشی که روز پنجشنبه از سوی دفتر آکسفام در بروکسل منتشر شده است، حاصل این تحقیقات است.

وضعیت اسفناک پناهجویان
در این گزارش آمده است که شتاب بخشیدن به امر رسیدگی به تقاضای پناهندگی متقاضیان عملا امکان بررسی عادلانه پرونده آنها را از بین می‌برد. از این رو، این سازمان تغییرات ملحوظ شده در قانون پناهندگی یونان را مغایر با موازین اروپا می‌داند.

دولت یونان در طول ماه‌های گذشته نه تنها به رسیدگی به پرونده متقاضیان شتاب بخشیده، بلکه صدها پلیس مرزی جدید برای مانع شدن از ورود پناهجویان، به کار گماشته است. افزون بر آن، یونان حصار مرزی خود را با ترکیه گسترش داده است. دولت یونان در ماه مارس حتی رسیدگی به پرونده متقاضیان را برای مدت یک ماه متوقف کرده است.

وضعیت پناهجویان در جزایر واقع در شرق دریای اژه بسیار اسفناک ارزیابی شده است. در برخی از کمپ‌های پناهندگی که ظرفیت پذیرش ۸ هزار نفر را دارند، در پایان ماه ژوئن ۳۵ هزار پناهجو اسکان داده شده‌اند. دولت یونان بسیاری از متقاضیان پناهندگی ساکن در جزایر لسبوس، خیوس، ساموس، لروس و کس را به خاک یونان منتقل کرده است.

بدرفتاری با پناهجویان
در گزارش آکسفام به پدیده سوء رفتار با متقاضیان پناهندگی نیز اشاره رفته است. در این گزارش آمده است که شماری از پناهجویان و حتی کودکان و زنان باردار، بدون ذکر دلیل توسط مسئولان کمپ‌های پناهندگی بازداشت شده‌اند. افزون بر آن، در جریان بحران کرونا، شماری از پناهجویان از آزار جنسی خود در کمپ‌های پناهندگی خبر داده‌اند. خشونت خانگی و تجاوز نیز از جمله مواردی است که پناهجویان در گفتگوی خود با نمایندگان آکسفام مطرح کرده‌اند.

آکسفام از اتحادیه اروپا درخواست کرده است به وضعیت پناهجویان در یونان رسیدگی کند. قرار است کمیسیون اروپا ماه آینده اصلاحات ناظر بر قوانین پناهندگی را به تصویب برساند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲ ژوئیه ۲۰۲۰