پمپئو: تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران باید برای درازمدت ادامه یابند

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده قصد دارد تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد برای رژیم ایران را به بیش از مدت زمان كوتاه باقی مانده، گسترش دهد. او ادامه این تحریم تسلیحاتی را حق صریح آمریکا دانست.

پمپئو روز چهارشنبه بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که اگر تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران برداشته شود جهان با خطراتی بیشتری مواجه خواهد شد و انسان‌های بیشتری کشته می‌شوند. او گفت: «در صورتی که رژیم ایران اجازه یابد پس از اکتبر از روسیه و چین سلاح بخرد، غیرنظامیان بیشتری در خاورمیانه به دست این رژیم و گروه‌های نیابتی آن جان خود را از دست خواهند داد.»

مایک پمپئو در این کنفرانس خبری بار دیگر بر اهمیت تحریم‌های تسلیحاتی علیه رژیم ایران پافشاری کرد و در این ارتباط فیلم کوتاهی را درباره خطر لغو تحریم تسلیحاتی علیه رژیم ایران نشان داد. وزیر خارجه آمریکا گفت که تحریم های تسلیحاتی علیه رژیم ایران باید زمانی برداشته شود که این کشور رفتاری “نرمال و عادی” را در پیش گیرد . پمپئو همچنین در روز چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت که “رژیم ایران سزاوار برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی نیست”.

اجلاس شورای امنیت
کنفرانس خبری پمپئو یک روز پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره رژیم ایران برگزار شد. وزیر خارجه آمریکا در نشست ویدئویی روز سه‌شنبه ۱۰ تیر (۳۰ ژوئن) شورای امنیت نیز به موضوع “خطرات ناشی از عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران” اشاره کرده بود. مایک پمپئودر این نشست به طور رسمی از شورای امنیت خواست تا تحریم تسلیحاتی رژیم ایران را به طور نامحدود تمدید کند. وزیر خارجه آمریکا ایران را “وقیح‌ترین رژیم تروریستی جهان” نامید.

حدود چهار ماه دیگر (در روز ۱۸ اکتبر سال جاری) مهلت تحریم‌های تسلیحاتی تصویب شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل علیه رژیم ایران به پایان خواهد رسید. آمریکا می‌خواست با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به این شورای خواستار ادامه تحریم‌ها علیه رژیم ایران شده است.

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، این تحریم‌ها برای مدت پنج سال تعیین شده بودند. اکنون آمریکا تلاش می‌کند تا این تحریم‌ها را به طور نامحدود تمدید کند. اجلاس روز سه‌شنبه شورای امنیت صحنه رویارویی لفظی وزیران امور خارجه دو کشور ایران و آمریکا بود. در این جلسه محمد جواد ظریف نیز آمریکا را به تروریسم اقتصادی متهم کرد.

ظریف خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را نقض آشکار این توافق هسته‌ای دانسته و تاکید کرد که رفع تحریم تسلیحاتی یکی از ارکان اصلی توافق هسته‌ای بوده و تمدید این تحریم‌ها به معنای پایان کامل این توافق است. ظریف در سخنان خود گفت: «جامعه بین‌المللی به طور کلی، و شورای امنیت ملل متحد به‌طور خاص، با تصمیم مهمی روبه‌رو هستند: آیا ما حاکمیت قانون را حفظ می‌کنیم، یا با تسلیم [شدن] در برابر هوس‌های یک متخلف، به قانون جنگل باز می‌گردیم؟»

“عدم اعتماد به رژیم ایران”
وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه خود گفت: «اگر شما در اینجا فکر می‌کنید که موضوع تنها ملاحظات حقوقی و یا مشکلات و درگیری‌های بین‌المللی برای یافتن یک راه حل درست است، در نظر داشته باشید که اگر این تحریم‌های تسلیحاتی علیه رژیم ایران برداشته شود اوضاع چگونه خواهد شد.»

مایک پمپئو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران تاکید کرد که کشورش به منظور رضایت چین و روسیه حاضر به تمدید زمان‌بندی شده تحریم تسلیحاتی ایران نخواهد بود. پمپئو گفت که رژیم ایران حتی از محدودیت‌های فعلی هم پیروی نمی‌کند و به انجام تخلف‌های خود ادامه میدهد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تا زمانی که رژیم ایران به تهدید کشورهای دیگر و حمایت از فعالیت‌های تروریستی ادامه دهد جامعه جهانی نمیتواند به این کشور اعتماد کند.

پیش‌بینی می‌شود که کشورهای اروپایی پیش‌نویس جدیدی را در ارتباط با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد بدهند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱ ژوئیه ۲۰۲۰