آلمان ریاست ادواری شورای امنیت و اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت

از اول ماه ژوئیه آلمان ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده گرفت. با توجه به گسترش کرونا و مشکلات ناشی از آن مسئولیت خطیری در حل چالش های جهانی بر عهده این کشور گذاشته شده است. آلمان مسئولیت بزرگی را در مهم ترین صحنه‌های سیاست بین‌المللی عهده دار می‌شود.

این کشور از امروز چهارشنبه ۱۱ تیرماه (اول ژوئیه) تا پایان سال جاری میلادی، به مدت شش ماه مسئولیت ادواری شورای اتحادیه اروپا را برعهده گرفت. همزمان مسئولیت ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در یک ماه آینده بر عهده آلمان گذاشته شده است.

مهمترین چالش پیش روی این دو نهاد بین‌المللی مبارزه با گسترش ویروس کرونا و بحران‌های ناشی از آن است. از آلمان انتظار می‌رود که نقش کلیدی را در حل این مشکلات ایفا کند.

ریاست شورای اتحادیه اروپا
در شورای اتحادیه اروپا اولین و اصلی ترین وظیفه آلمان برگزاری اجلاس بزرگ سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه است. در این نشست با ریاست آلمان، بودجه هفت ساله آینده اتحادیه اروپا و برنامه کمک‌های اقتصادی میلیارد یورویی برای مبارزه با مشکلات اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا به تصویب خواهد رسید.

علاوه بر این، پیمان تجاری برنامه‌ریزی شده با دولت بریتانیا پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، برنامه‌های حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تغییرات اقلیمی، موضوع امکانات بیشتر برای گسترش برنامه‌های دیجیتالی و همچنین سیاست مهاجرتی اتحادیه اروپا از موضوع‌های دیگر این نشست خواهد بود.

دیتر کمپف، رئیس اداره صنایع آلمان در باره وظیفه جدید این کشور به دولت فدرال هشدار داد. کمپف در این باره به خبرگزاری آلمان گفت: «کار ریاست آلمان بر شورای ادواری اتحادیه اروپا نباید تحت تاثیر فهرست طولانی انتظارات و آرزوهای زیاد کشورهای عضو قرار گیرد.» او تاکید کرد که آلمان باید تمرکز کار خود را بر حل مشکلات اقتصادی اروپا قرار دهد.

دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا در مقابل گفت که موضوع اولویت‌ها درست است اما دولت آلمان باید تمرکز خود را روی اولویت‌های درست بگذارد. ساسولی امروز، چهارشنبه، در گفتگو با روزنامه “زوددویچه” گفت که بودجه چندین میلیارد یورویی برای برنامه بازسازی اقتصادهای آسیب دیده از کرونا ضروری است.

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا همزمان اما تاکید کرد که “مرکل اهدافی را در مرکز توجه قرار خواهد داد که برای همه ما اهمیت اساسی دارد و بر زندگی همه ما تاثیر می‌گذارد، مانند موضوع مهاجرت، معاهده سبز و حفاظت از محیط زیست و تغییرات اقلیمی و همچنین گسترش مرزهای اروپا”. ساسولی افزود که مرکل موظف است شعار صدراعظم پیشین آلمان، هلموت کهل را جامه عمل بپوشاند که گفت: «ما به اروپای آلمانی احتیاج نداریم، ما خواهان یک آلمان اروپایی هستیم.»

پناهجویان در اروپا
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) حمایت از پناهندگان در جهان را یکی از اولویت‌های برنامه ریاست شورای امنیت سازمان ملل می داند. گونزالو وارگاس لوسا، نماینده این نهاد در امور اتحادیه اروپا، تأکید کرد که پناهجویان و آوارگان در جهان در شرایط گسترش ویروس کرونا در معرض بیشترین خطرها قرار دارند. لوسا گفت: «حمایت سیاسی و مالی اتحادیه اروپا می‌تواند کمک زیادی در غلبه بر این بحران جهانی و محافظت بهتر از پناهندگان بکند.» او گفت که مهمتر از همه دسترسی به روند سریع و منصفانه مراحل پناهندگی است.

بر اساس گزارش گروه رسانه‌ای فونکه (Funke)، شورای اتحادیه اروپا هر شش ماه یک بار تعییر می‌کند و یکی از ۲۷ کشور عضو ریاست آن را برعهده می‌گیرد. آلمان این وظیقه را از کروآسی تحویل گرفت و از اول ژانویه سال آینده این مسئولیت را به پرتغال خواهد سپرد.

ریاست ادواری شورای امنیت سازمان ملل
عضویت آلمان در شورای امنیت سازمان ملل متحد از اول سال ۲۰۱۹ آغاز شده و به مدت دو سال، تا آغاز سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. این برای دومین بار است که آلمان ریاست شورای امنیت سازمان ملل را به مدت یک ماه بر عهده می‌گیرد و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از سوی این کشور بر مسند ریاست شورا می‌نشیند.

مأموریت جدید هایكو ماس در مقام ریاست شورای امنیت سازمان ملل تصویب قطعنامه‌ای در مورد بیماری همه‌گیر ناشی از ویروس کرونا است. تصویب قطعنامه‌ای در این باره به دلیل درگیری ایالات متحده آمریکا با چین یک بار با شکست روبرو شده بود. علاوه بر این شورای امنیت به احتمال زیاد در این ماه به موضوع الحاق برنامه‌ریزی شده مناطقی از سرزمین فلسطینی‌ها در کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل رسیدگی خواهد کرد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱ ژوئیه ۲۰۲۰