سومین تظاهرات مردم اسرائیل علیه بنیامین نتانیاهو

صدها معترض اسرائیلی شامگاه پنجشنبه ۲۶ تیر/ ۱۶ ژوئیه در مقابل اقامتگاه رسمی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیت‌المقدس دست به تظاهرات زدند و خواستار کناره‌گیری وی از قدرت شدند. معترضان اسرائیلی بنیامین نتانیاهو را به فساد متهم می‌کنند و از عملکرد دولت وی برای رویارویی با بحران کرونا ناراضی هستند.

در حالی که شمار مبتلایان بیماری کوویدـ۱۹ در اسرائیل به دلیل کاهش محدودیت‌ها طی روزهای اخیر شدت یافته است، صدها شهروند این کشور روز گذشته برای سومین بار طی یک هفته اخیر علیه عدم مدیریت بحران کرونا توسط دولت بنیامین نتانیاهو در بیت‌المقدس تظاهرات کردند. علاوه بر این، معترضان اسرائیلی نخست وزیر این کشور را به فساد متهم می‌کنند و خواستار استعفای وی هستند.

بر اساس گزارش روزنامه آنلاین “تایمز اسرائیل”، معترضان اسرائیلی شامگاه پنجشنبه ۱۶ ژوئیه، پرچم سیاه و پلاکاردهایی که به روی آنها “فساد”، “کلاهبرداری” و “رشوه خواری” نوشته شده بود در دست داشتند و به صورت مسالمت‌آمیز در مقابل منزل بنامین نتانیاهو شعار می‌دادند.

به نوشته این پایگاه خبری، هرچند سازمان‌دهندگان تظاهرات روز گذشته، از معترضان خواسته بودند تمام شب گذشته را تا امروز جمعه ۱۷ ژوئن در مقابل منزل بنامین نتانیاهو بمانند، اما پلیس ضمن هشدار اعلام کرد مردم فقط تا ساعت ۱۱ شب [به وقت محلی] اجازه دارند تجمع کنند. با این حال، انتظار می رود تظاهرات دیگری طی روزهای آینده، بویژه فردا (شنبه) در چندین شهر این کشور برگزار شود.

نخست وزیر اسرائیل به فساد، رشوه‌خواری و سوءاستفاده از اعتماد عمومی متهم شده است و تقریباً دو ماه پس از آغاز نخستین جلسه دادگاه بررسی پرونده وی، مردم اسرائیل چندین بار علیه او دست به تظاهرات زده‌اند.

از سوی دیگر، گی هم دلتی، گزارشگر رادیوی بین‌المللی فرانسه در بیت‌المقدس می‌نویسد که علاوه بر پرونده فساد بنیامین نتانیاهو، معترضان اسرائیلی از نحوه مدیریت بحران کرونا اعتراض دارند. یکی از تظاهرکنندگان روز پنجشنبه به این گزارشگر گفته است: «من خوشحالم از این که تجمعات اعتراضی علیه بنیامین نتانیاهو افزایش یافته است. به نظر می رسد مردم کم کم از خواب غفلت بیدار می شوند». یک معترض دیگر گفته است: «ما در رأس کشور خود یک دولت بامنطق می‌خواهیم که به شهروندان خود احترام بگذارد؛ رنج و درد آنها را درک و بحران کرونا را نیز به خوبی مدیریت کند».

هرچند تجمعات اعتراضی پیشین در اسرائیل، موجب کاهش محبوبیت بنیامین نتانیاهو نزد رأی‌دهندگان اسرائیلی نشده بود، اما نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که ادامه این اعتراضات، محبوبیت وی را به خطر انداخته است. پرونده فساد بنیامین نتانیاهو و عملکرد دولت وی برای رویارویی با شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن که مردم اسرائیل بویژه قشر متوسط جامعه این کشور را به چالش کشیده است، دلیل اصلی تجمعات اعتراضی روزهای اخیر در اسرائیل عنوان شده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰