تلاش برای اخذ اعتراف از دو دانشجو بازداشتی دانشگاه شریف در حضور نمایندگان این دانشگاه

امیرحسین مرادی و علی یونسی، ۲ دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف تهران، روز دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹، در محل کاخ دادگستری و در دادسرای عمومی در جلسه‌ای به درخواست این دانشگاه با برخی از مسئولان، استادان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، دیدار کردند. در این جلسه، امین‌ناصری سرپرست (بی)دادسرای امنیت و جعفری بازپرس و بازجوی این دو زندانی نیز حضور داشتند.

امین‌ناصری از این دانشجوی زندانی خواست دربارۀ فیلم‌ها توضیح دهد، اما این زندانی همانطور که گفته بود تمایلی به این کار نداشت. امین‌ناصری مجدداً اصرار کرد که واکنش برخی از نمایندگان دانشجویی را به دنبال داشت. امینی، نمایندۀ انجمن اسلامی گفت: «به نظر می‌رسد ایشان با اصرارهای شما تحت فشارند و درخواست دارم این روند متوقف شود.».

بعد از آن، امیرحسین مرادی شروع به صحبت کرد: «من هم از دانشگاه و دانشجویان تشکر می‌کنم که آمدند و کمک کردند. خیلی چیزها هست که می‌خواهم بگویم، اما اگر در این چند دقیقه توضیح دهم امکان‌پذیر نیست و حق مطلب ادا نمی‌شود؛ از روندی که در آن قرار گرفتیم و یا حتی زوایای دیگری که می‌توان به این موضوع نگاه کرد؛ اما اکنون و در این فرصت کم امکان‌پذیر نیست».

همچنین بر اساس این گزارش، در این جلسه یکی از استادان دانشگاه از این دو دانشجوی بازداشتی پرسید که چرا و چگونه درگیر این مسئله شدید که امیرحسین مرادی پاسخ داد: «همانطور که عرض کردم، این چیزی نیست که بتوانم در چند دقیقه بگویم و زمان زیادی می‌طلبد».

همچنین “انجمن اسلامی دانشجویان مستقل” این دانشگاه، در گزارشی درباره این نوشته است که بعد از نمایش فیلم: «امین‌ناصری وارد سؤال وجواب با بچه‌ها می‌شود و فضای جلسه را سنگین می‌کند. یکی دونفر از بچه‌ها، محترمانه از آقای معاون دادستان می‌خواهند اجازه دهد بچه‌‌ها اگر تمایل داشتند حرف بزنند تا تحت فشار و معذوریت قرار نگیرند.»

پیشتر غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضاییه ایران، این دو دانشجو را به تلاش برای «خراب‌کاری» همزمان با شیوع ویروس کرونا در این کشور متهم کرده است.

علی یونسی، بگفتۀ خانوادۀ وی، در خیابان دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با صورت خونین برای «ضبط وسایل شخصی» به خانه آورده شده است. رضا یونسی، برادر وی گفته است که «مأموران علی را به شدت مضروب کردند؛ پیشانی‌اش کامل خونین و سرش ضربه خورده بود». به گفتۀ وی «هنگام بازداشت علی، ۱۲ مأمور لباس شخصی اطلاعات سپاه پاسداران با حضور در منزل و ضرب و شتم، […] تمام خانه را به هم ریخته ودر نهایت تمامی موبایل‌ها، کامپیوترها و ماشین پدرم را با خود برده‌اند. پدر و مادرم را برای بازجویی برده و پس از چهار پنج ساعت آزاد کردند، اما علی از همان زمان بازداشت است.»

امیرحسین مرادی، دانشجوی رشتۀ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، نیز همزمان با علی یونسی بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. او نیز همچنان در بازداشت بسر می‌برد. مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشور در سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشور در سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم در سال ۹۶ است. او با در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، مدال طلا را بدست آورد.

خانواده این دو دانشجو اتهام‌های وارده علیه آنان را رد کرده‌اند. رضا یونسی برادر علی یونسی روز پنجشنبه ۲۶ تیر/ ۱۶ ژوئیه در توئیتر نوشت: «شرم‌تان باد که ۲ جوان ۲۰ ساله را بعد از ۹۷ روز ” که ۵۹ روزش انفرادی بدون هیچ تماس تلفنی بود”، بدون آنکه خانواده‌هایشان ویا وکیل مورد نظرشان را حتی یک بار ملاقات کرده باشند به یک جلسه “اعتراف گیری” جمعی بردید.»

منبع: برگرفته از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰