فیلم ایرانی “شطرنج باد” در بخش فیلم های کلاسیک جشنوارۀ کن حضور یافت

فهرست فیلم های منتخب بخش کلاسیک هفتاد و سومین دوره از جشنواره بین المللی فیلم کن، شامگاه چهارشنبه ١٥ ژوئیه/٢٥ تیر، اعلام شد. در میان آثار شاخصی که از بزرگان سینمای جهان همچون ژان لوک گدار، فدریکو فلینی و میکل آنجلو آنتونیونی، برای حضور و نمایش به بخش “کلاسیک های کن” راه یافته اند، فیلم “شطرنج باد” ساختۀ محمدرضا اصلانی فیلمساز ایرانی نیز حضور دارد.

هفتاد و سومین دوره از جشنوارۀ بین المللی فیلم کن، شامگاه چهارشنبه ١٥ ژوئیه/ ٢٥ تیر، از فهرست ٢٥ فیلم بلند داستانی و ٧ فیلم مستند برای حضور و نمایش در بخش “فیلم های کلاسیک” خود رونمایی کرد.

بخش فیلم های کلاسیک جشنواره کن که از محبوبیت ویژه ای در میان اهالی سینما برخوردار است، هفدهمین دورۀ خود را در سال جاری با نمایش نسخه های مرمت شدۀ برخی از آثار ماندگار و درخشانی که میراث تاریخ سینما به شمار می روند، جشن می گیرد.

به رغم آنکه بحران جهانی ویروس کرونا، مانع از برگزاری جشنوارۀ بین المللی فیلم کن در سال جاری شد، اما قرار است فیلم های راه یافته به بخش های مختلف این جشنواره، در برخی سینماهای فرانسه و همچنین سایر جشنواره ها و رویدادهای سینمایی مهم جهان، با لوگوی فیلم برگزیدۀ جشنوارۀ کن روی پرده بروند. فیلم های منتخب بخش کلاسیک جشنوارۀ کن ٢٠٢٠ نیز قرار است در “جشنوارۀ لومیر” در شهر لیون در تاریخ ١٠ تا ۱۸ اکتبر و همچنین در سی و سومین دوره از جشنوارۀ “دیدارهای سینمایی کن” در تاریخ ۲۳ تا ۲۶ نوامبر، نمایش داده شوند.

از مهم ترین فیلم های حاضر در بخش “کلاسیک های کن ۲۰۲۰” می توان به فیلم هایی چون “از نفس افتاده” ساختۀ ژان لوک گدار در سال ١٩٦٠، “آکاتونه” به کارگردانی “پیر پائولو پازولینی” در سال ١٩٦١، “ماجرا” ساخته میکل آنجلو آنتونیونی در سال ١٩٦٠، “در حال و هوای عشق” به کارگردانی وونگ کار وای در سال ٢٠٠٠ و فیلم ایرانی “شطرنج باد” به کارگردانی محمدرضا اصلانی در سال ١٩٧٦ اشاره کرد. همچنین در بخشی ویژه که به بزرگداشت فدریکو فلینی استاد برجستۀ سینمای ایتالیا به مناسبت صدمین سالگرد تولد او اختصاص دارد، فیلم های “جاده” محصول سال ١٩٥٦ و “روشنایی های واریته” محصول سال ١٩٥٠ نیز نمایش داده می شوند.

لازم به ذکر است که بنیاد سینمایی مارتین اسکورسیزی به مناسبت سی امین سالگرد فعالیت خود، فیلم “شطرنج باد” ساختۀ محمدرضا اصلانی فیلمساز ایرانی را به همراه فیلم “آکاتونه” ساختۀ پیر پائولو پازولینی، به عنوان آثار ارزشمند و نایابی که میراث سینمای جهان محسوب می شوند، در پروژه ای موسوم به “سینمای جهان” با همکاری “سینه تک بولونیا”، مرمت کرده و برای نمایش در بخش فیلم های کلاسیک کن آماده کرده است.

فیلم “شطرنج باد” به کارگردانی محمد رضا اصلانی در سال ۱۳۵۵ ساخته شد و بهمن فرمان آرا نیز تهیه کنندگی این فیلم ۹۳ دقیقه ای را بر عهده داشته است. فخری خوروش، محمدعلی کشاورز، اکبر زنجانپور، حمید طاعتی، آنیک شفرازیان، شهره آغداشلو (در نقش کنیزک) و شهرام گلچین (شعبان) بازیگران اصلی فیلم “شطرنج باد” هستند. داستان این فیلم، در یک عمارت باشکوه و اشرافی در اوایل قرن بیستم می گذرد که پس از درگذشت خانمِ خانه، بازماندگان بر سر ارث و میراث او به جان هم می افتند. در پایان همۀ نزدیکان و خویشان خانم بزرگ، قربانی جنگ قدرت و ثروت می شوند و تنها کسی که باقی می ماند کنیز خانه است.

“شطرنج باد” نخستین بار در جشنواره سه قاره نانت در فرانسه به نمایش درآمد که در آن زمان از معتبرترین رویدادهای سینمایی در اروپا به شمار می رفت. اکنون ۴۴ سال از زمان تولید این فیلم می گذرد و نمایش آن در بخش کلاسیک های کن ۲۰۲۰ در کنار بزرگان تاریخ سینمای جهان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پیش از این در پی لغو برگزاری جشنوارۀ بین المللی فیلم کن به دلیل بحران جهانی ویروس کرونا، برگزارکنندگان این جشنواره در تاریخ ۳ ژوئن/۱۴ خرداد، اسامی فیلم های راه یافته به بخش مسابقۀ هفتاد و سومین دوره از جشنوارۀ فیلم کن را اعلام کرده بودند. در میان ۵۶ فیلم منتخب برای حضور در این دوره از جشنوارۀ فیلم کن، نام هیچ فیلمی از سینمای ایران به چشم نمی خورد.

جشنوارۀ فیلم کن که بزرگترین و مهمترین رویداد سینمایی جهان محسوب می شود، قرار بود از تاریخ ۱۲ تا ۲۳ ماه ِمه (۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد) در شهر کن واقع در جنوب فرانسه برگزار شود.

منبع: برگرفته از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۰