اعتراضات از بهبهان آغاز شد؛ جو شدید امنیتی بر بسیاری از شهرهای ایران حاکم شده است

در کمتر از هشت ماه پس از اعتراضات آبان ۹۸، معترضین بار دیگر در شهرهای ایران به خیابان‌ها آمدند. این بار تظاهرات ضد حکومتی از شهر بهبهان در استان خوزستان آغاز شد. تظاهرکنندگان شامگاه پنجشنبه ۲۶ تیر/ ۱۶ ژوئیه در این شهر شعارهای ضد حکومتی سرداند. نیروی انتظامی برای پراکندن معترضان گاز اشک آور به‌سمت آنها شلیک کرده است. جو امنیتی در بسیاری از کلان‌شهرهای ایران حاکم شده است. در همین حال نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شامگاه پنجشنبه در دو شهر شیراز و مشهد دست به بازداشت‌هایی زدند.

در شهر بهبهان در استان خوزستان معترضین از عصر روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه به خیابان‌ها آمدند و در شامگاه با تجمع در چهار راه بانک ملی شعارهای اعتراضی سردادند. معترضان شعارهایی همچون نترسید نترسید، ما همه باهم هستیم»؛ «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»؛ «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند. برخی نیز شعارهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی و نیروهای بسیج سردادند. شعارهای همچون «حکومت آخوندی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، «بسیجی حیا کن، مملکت را رها کن».

شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که نیروهای انتظامی و امنیتی شماری از اعتراض‌کنندگان در شهر بهبهان را بازداشت کرده‌اند. ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، جو امنیتی و حضور سنگین نیروهای امنیتی در بسیاری از شهرهای ایران از جمله اصفهان و تهران را نشان می‌دهد.

براساس گزارش “نت بلاکس”، نهاد بین‌المللی ناظر بر ترافیک اینترنت در جهان، اینترنت خوزستان امروز به‌طور کامل قطع شده است. نت‌بلاکس با انتشار نموداری نوشت که از ساعت ۲۲ دیشب به وقت ایران دسترسی به اینترنت در خوزستان به شدت محدود شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان بهبهان در خصوص تجمع اعتراضی شب گذشته مردم در این شهر گفت: «تعداد کمی از مردم برای اعتراض به وضعیت اقتصادی تجمع کرده بودند، تلاش کردیم آنها را متفرق کنیم، اما چون شعارهای هنجارشکنانه سر دادند، پلیس هم با صلابت با آنها برخورد کرد و آنها را متفرق کرد.»

به گزارش خبرگزاری “تسنیم” نزدیک به سپاه پاسدران، «در شیراز دو تیم و عوامل وابسته به خارج که برای نا آرامی در ایران برنامه‌ریزی می‌کردند متلاشی شده‌اند». سپاه استان فارس در اطلاعیه‌‌ای، بازداشت شدگان را«تیم منافقین» و کسانی خواند که «در یکی از مناطق شهر شیراز قصد اقدام خرابکارانه داشتند». و در مشهد سازمان اطلاعات سپاه استان خراسان رضوی در اطلاعیه ای عنوان کرد که« بازداشت‌شدگان، “افراد معاند” و کسانی هستند که با انتشار فراخوان‌هایی مردم را به “اعتراض خیابانی” تشویق کرده‌اند».

در شبکه‌های اجتماعی گروهی برای اعتراض به حکم اعدام سه معترض آبان برای روز جمعه ۲۷ تیر/ ۱۷ ژوئیه فراخوان داده‌اند. آنها ازمردم خواسته‌اند برای اعتراض در این باره در تمامی شهرهای ایران به خیابان‌ها بیایند.

این اعتراضات در شرایطی دوباره در کشور آغاز می‌شود که وضعیت اقتصادی ایران به دلیل شیوع کرونا وخیم شده است؛ تحریم‌های سخت آمریکا به ویژه تحریم‌های بانکی و نفتی اقتصاد ایران را با رکودی بی‌سابقه مواجه کرده است؛ گرانی بیداد می کند؛ هر دلار یک روز پیش از آغاز این اعتراضات، به ۲۴هزار تومان رسید. از سوی دیگر صدرو احکام اعدام علیه معترضین آبان و دستگیری برخی خانواده قربانیان آبان ۹۸ از جمله خانوداه پویا بختیاری، اعتراض بازنشستگان و دستگیری کارگران هفت تپه، همه نشانه‌هایی از نارضایتی‌های گسترده در ایران از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر این کشور است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰