نیروی دریایی آمریکا، رزمایش رژیم ایران در خلیج فارس را خطرناک دانست

بعد از اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی یک مانور نظامی به ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی حمله کردند، نیروی دریایی آمریکا رفتار ایران را “غیرمسئولانه و خطرناک” دانست. در این رزمایش (مانور)، نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه شرکت دارند.

روز سه‌شنبه ٢٨ ژوئیه/ ٧ مرداد، خانم ربکا ریباریچ، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا پس از انتقاد از رفتار “غیرمسئولانه و خطرناک” ایران، اضافه کرد که “مانور نظامی ایران هیچ اختلالی در عملیات نیروهای ائتلاف در منطقه ایجاد نکرده و هیچ تأثیری بر حمل و نقل تجاری در تنگۀ هرمز و آب‌های پیرامونی ندارد”.

بر اساس خبرها و تصاویر پخش‌شده از رسانه‌های جمهوری اسلامی، رزمایش موسوم به “پیامبر اعظم ١۴”، در واکنش به حملاتی فرضی از سمت سواحل جنوب غرب کشور طرح‌ریزی شده است.

این تمرین نظامی با هدف گرفتن یک ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی شروع شد. این ماکت به تقلید از ناو “نیمیتز” (U.S.S. Nimitz) در مقیاسی کوچک‌تر ساخته شده است. ناو “نیمیتز” به ناوگان پنجم آمریکا تعلق دارد و در بحرین مستقر است.
به نوشتۀ خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، رزمایش سپاه پاسداران، با شرکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه، در “استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج فارس، در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا” انجام می‌گیرد. سپاه پاسداران اعلام کرده است که در این مانور “برای نخستین بار عملیات رصد منطقه با استفاده از تصاویر ارسالی ماهوارۀ نور صورت می‌پذیرد”.

حسین سلامی فرماندۀ کل سپاه پاسداران در ارتباط با این تمرین نظامی گفت: “ما از ابتدا به هیچ کشوری تهاجم نخواهیم کرد، اما در تاکتیک و عملیات کاملاً تهاجمی هستیم”.

عباس نیل‌فروشان، معاون عملیات سپاه نیز گفت: “در این رزمایش دفاع ضد موشکی بالیستیک و کروز انجام شده و از برخی تجهیزات و سلاح‌های غافل‌گیر کننده مانند موشک‌های برد بلند بالیستیک با قابلیت اصابت به اهداف شناور متجاوز در دوردست استفاده می‌شود”. نیل‌فروشان گفت که “نیروهای بسیج دریایی” نیز در عملیات شرکت دارند. به گفتۀ او “در طرح‌های دفاعی سپاه، روح تهاجم با بسیج مردمی شکل می‌گیرد”.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۰