قتل دو لبنانی در تهران در برابر خانه “ابومهدی المهندس”

یک پدر و دختر لبنانی به ضرب پنچ گلوله در خیابان پاسداران تهران به قتل رسیده‌اند و شاهدان ماجرا، دو موتورسوار را عامل تیراندازی معرفی کرده‌اند. قتل در برابر خانه فرمانده سابق حشدالشعبی عراق رخ داده است. این دو شهروند لبنان به نام‌های حبیب داوود و دخترش مریم داوود، شامگاه جمعه ۱۷ مرداد در خیابان پاسداران تهران، در اثر تیراندازی به خودرویشان به قتل رسیده‌اند.

پلیس آگاهی تهران، قتل این پدر و دختر، در حوالی گلستان یکم را تایید کرده است. شاهدان ماجرا گفته‌اند که دو موتورسوار، حوالی ساعت ۲۱ جمعه، ۵ گلوله به این دو شلیک کرده و گریختند.

مقتولان ۵۸ و ۲۷ سال سن داشته‌اند و رسانه‌های داخلی ابتدا از آنها به عنوان “عرب‌زبان” نام برده بودند.

خبرگزاری حکومتی مهر به نقل از یک “منبع آگاه” نوشت: «بر اساس گفته شاهدان عینی گویا مقتول ۵۸ ساله به نام حبیب داوود استاد تاریخ بوده است و همراه دخترش مریم داوود ۲۷ ساله در خودرو ال ۹۰ سفید در حال حرکت بودند.»

این منبع گفته که از سمت راننده ۴ تیر شلیک شده و شلیک پنجم نیز به ماشین عبوری دیگری اصابت کرده است: «به دلیل این که کوچه از یک طرف راه برای ماشین دارد و از طرف دیگر فقط عابر پیاده یا موتور سوار می‌تواند حرکت کند، فرد موتورسوار از طرف پیاده‌رو شلیک کرده و با موتور گریخته است.»

وب‌سایت “تابناک” (محسن رضائی) می‌نویسد که مقتولان به دست یک”تیم موتوری” و در برابر خانه ابومهدی المهندس کشته شده‌اند: «شیوه ترور بدین صورت بوده است که دو موتور سوار خود را به ماشین این دو تبعه لبنانی که خودروی ال ۹۰ سفید بوده نزدیک می شوند و به سمت راننده و دخترش چهار گلوله شلیک می کنند. آنها برای اسلحه خود از صداخفه کن استفاده کرده بودند لذا سر و صدایی بلند نشده و گلوله پنجم آنها به یک ماشین دیگر اصابت کرده است. این افراد بعد از ترور از پیاده رو متواری شده‌اند.»

ابومهدی المهندس، رهبر شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله و از فرماندهان حشدالشعبی عراق بود که در حمله آمریکا به کاروان حامل قاسم سلیمانی در مسیر فرودگاه بغداد، همراه این فرمانده سپاه قدس کشته شد. ابومهندس همسر ایرانی داشت و این نخستین مرتبه است که نشانی محل زندگی او در تهران عمومی می‌شود.

خبر و جزییات آن را نخستین بار کاربری به نام “عماد” در توییتر اعلام کرد و توضیحات پلیس آگاهی، عین اطلاعاتی است که او شامگاه جمعه داد. “عماد” روز شنبه در توییتی تازه نوشت: «شیوه ترور شبیه سمپات‌های موساد است که اگر اثبات شود…»

در شبکه‌های مجازی، گمانه‌زنی در این باره جریان دارد و برخی مقتولان را اعضای حزبا‌لله معرفی کرده‌اند. نازلی کاموری، روزنامه‌نگار از جمله می‌نویسد: «خوبی داشتن اطلاعات سپاهی در توییتر اینکه خودشون خبر می‌دهند. عماد شون میگه دو نفر تبعه لبنان امشب در تهران ترور شدند و معذور است که بگه که شهروند عادی بودند یا مهمان سیاسی…»

تا ساعت ۱۶ روز شنبه و با گذشت ۱۶ ساعت از قتل، هیچ‌یک از مقامات رسمی رژیم در باره این واقعه اظهارنظر نکرده‌اند. پلیس و رسانه ها نیز گفته‌اند که اخبار تکمیلی بعدا اعلام می‌شود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۹ اوت ۲۰۲۰