عراق و امریکا برای تشکیل کمیته مشترک جهت تعیین سازوکار خروج نیروهای امریکایی توافق کردند.

عراق و امریکا درباره تشکیل تیمی مشترک جهت تعیین سازوکار و زمان‌بندی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده از عراق به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، دو طرف بر ضرورت احترام به حاکمیت ارضی عراق براساس تصمیمات قوای مقننه و مجریه عراق تأکید کردند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا تأکید کرد که کشورش متعهد به خروج سریع نیروهای امریکایی در یک بازه زمانی سه ساله است. او گفت که شمار نیروهای امریکایی در عراق کاهش چشمگیری داشته و اکنون «سربازان بسیار کمی» در عراق هستند. وی تأکید کرد که نخست وزیر عراق را فردی قابل تفاهم می‌داند و افزود که امریکا از طرحهای الکاظمی برای اصلاح اقتصاد عراق حمایت کامل می‌کند.

واشنگتن همچنین بر حمایت از روابط عراق با کشورهای همسایه و برنامه‌های نخست وزیر عراق برای اصلاحات اقتصادی در این کشور و خروج از بحران ناشی از کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا تأکید کرد.
الکاظمی در این سفر همچنین شماری از توافقنامه‌ها در عرصه انرژی را با شرکت‌های امریکایی امضا کرد که باعث افزایش تولید برق و گاز خواهد شد.
همچنین دو کشور تفاهمنامه‌ای را برای حمایت از بخش بهداشت عراق و افزایش همکاری در بخش محیط زیست و آب امضا کردند.

در عرصه مبارزه با تروریسم هم طرفین بر ضرورت همکاری و هماهنگی دائم امنیتی برای نابودی کامل داعش و آموزش و تجهیز نیروهای امریکایی و نیز ضرورت حمایت از امنیت نیروهای ائتلاف و هیئت‌های دیپلماتیک تأکید کردند.
الکاظمی همچنین با طرف امریکایی بر ضرورت افزایش همکاری‌ها در عرصه آموزش عالی و تقویت دانشگاه‌های امریکایی در عراق و شراکت دانشگاه‌های دو کشور و حفظ میراث فرهنگی و تاریخی عراق به توافق رسید.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۲۰ اوت ۲۰۲۰