ناتو از روسیه خواست در امور داخلی بلاروس دخالت نكند

بلاروس در روزهای گذشته صحنه اعتراضات گسترده به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بوده است. الکساندر لوکاشنکو بنا بر نتیجه رسمی انتخابات، برای ششمین بار به عنوان رییس جمهور بلاروس انتخاب شده است؛ انتخاباتی که معترضان نتیجه آن را زیر سوال برده‌اند.

دبیر کل ناتو که پس از دیدار روز پنج‌شنه خود با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان سخن می‌گفت، با تأکید بر لزوم احترام به استقلال کشور بلاروس گفت که روسیه و هیچ کشوری نباید در امور داخلی بلاروس دخالت کند.

این سخنان پس از آن مطرح شد که ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده بود که برای اعزام نیروی نظامی به بلاروس در صورت تلاش برای تغییر نظام سیاسی در این کشور آمادگی دارد. پوتین احتمال اعزام نیروی نظامی به بلاروس را در راستای توافق های امنیتی و نظامی کشورش با بلاروس عنوان کرده بود.

پیش از این الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس از قول کمک مسکو برای برقراری ثبات و نظم در کشورش خبر داده بود. با این حال رئیس جمهور روسیه با بحرانی خواندن وضعیت بلاروس، تأکید کرده بود که مواضع کشورش نسبت به دیگر کشورها منطقی‌تر بوده است.

دبیر کل ناتو روز چهارشنبه نسبت به هر نوع مداخله کشورهای خارجی برای سرکوب اعتراض ها در بلاروس با عنوان «اتحاد» هشدار داده بود. الكساندر لوكاشنكو هفته گذشته گفته بود که تحرکاتی از سوی ناتو در نزدیکی مرزهای بلاروس در دو کشور لهستان و لیتوانی مشاهده شده است که به سرعت از سوی ناتو تکذیب شد.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا به زبان فارسی، ۲۷ اوت ۲۰۲۰
تصویر: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو