فرانسه: “لبنان در خطر نابودی است و به یک حکومت اضطراری نیازمند است”

وزیر امور خارجۀ فرانسه هشدار داد که امروز خطر نابودی موجودیت لبنان را تهدید می کند و برای پیشگیری از این خطر باید به سرعت تدابیر اضطراری اتخاذ کرد. لودریان در عین حال تأکید کرد که اصلاحات ضروری در لبنان را طبقۀ حاکم این کشور که منفور مردم لبنان است نمی تواند اجرا کند. او گفت که “حاکمان کنونی لبنان هم اکنون سرگرم نابود کردن یکدیگرند” تا به این ترتیب به گفتۀ لودریان “بر سر انفعال با یکدیگر به توافق برسند.” لودریان هشدار داد که ادامۀ این وضع امکان‌پذیر نیست و این را امانوئل ماکرون در سفر ششم اوت گذشته به لبنان گفت و در نظر دارد در سفر سه شنبۀ آینده به این کشور بار دیگر به رهبران بیروت گوشزد کند.

وزیر امور خارجۀ فرانسه سپس گفت : “راه حل معلوم است. اما، در حال حاضر دیگر حکومتی در لبنان وجود ندارد.” پس از استعفای حکومت حسان دیاب که در پی انفجارهای بندر بیروت روی داد، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، هنوز تاریخی برای گفتگوهای پارلمانی به منظور تعیین نخست وزیر جدید تعیین نکرده است.

لودریان در ادامه گفت که “لبنان در لبه پرتگاه قرار گرفته است. نیمی از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می کند. جوانان سردرگم و بیکاری و تورم وحشتناک و حیرت آورند.” در چنین وضعیتی به گفتۀ وزیر امور خارجۀ فرانسه، “لبنان نیازمند حکومتی اضطراری است که بتواند سریعاً اصلاحات ضروری را به اجرا بگذارد زیرا در غیر این صورت جامعۀ بین المللی به کمک لبنان نخواهد آمد.” وزیر امور خارجۀ فرانسه در پایان تأکید کرد که “هیچ‌کس چک سفیدی برای حکومتی امضاء نخواهد کرد که از اجرای اصلاحات اساسی به ویژه در زمینۀ خدمات عمومی و نظام بانکی خودداری می ورزد.”

منبع: رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۷ اوت ۲۰۲۰
تصویر: ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه