درگیری نظامی در منطقه مرزی سردشت چند کشته بر جای گذاشت

یحیی حسین‌خانی، فرمانده مرزبانی آذربایجان‌غربی پنج‌شنبه ۱۳ شهریور از درگیری نظامی در مرز شهرستان سردشت در جنوب این استان خبر داد و گفت در این درگیری سه نفر از مرزبان‌ها و سه نفر از کسانی که قصد ورود به ارتفاعات مرزی را داشتند کشته شدند.

حسین‌خانی گفت ابتدا اعضای گروه حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) با مرزبان‌ها درگیر شدند و سه مرزبان را کشتند و سپس نیروهای مرزبانی حین دیده بانی و رصد منطقه با کسانی که حریم ممنوعه مرزی را نقض کرده بودند درگیر شدند و سه نفر از آنها را کشتند. فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی افزود این سه نفر بر اثر اصابت گلوله مرزبان‌ها زخمی شدند و پس از انتقال به بیمارستان در آنجا جان باختند. پژاک تاکنون درباره این رویداد واکنشی نشان نداده است.

پژاک خود را یک حزب سیاسی می‌داند که هدفش ایجاد «تغییرات بنیادی» در جامعه ایران به‌ویژه جامعه کردهای ایران است و نبرد مسلحانه را به دلیل رفتار خشن جمهوری اسلامی با کردها و «عدم برخورداری آنها از حقوق قانونی خود» برگزیده است. جمهوری اسلامی ایران پژاک را یک گروه تروریستی می‌داند. طول مرزهای ایران در آذربایجان‌غربی حدود ۹۶۷ کیلومتر است و از طرف شمال و مغرب ۵۶۶ کیلومتر مرز خاکی با کشور ترکیه و از طرف غرب ۲۵۲ کیلومتر مرز خاکی با کشور عراق دارد.

منبع» سایت رادیو زمامه (مستقر در هلند)، ۳ سپتامبر ۲۰۲۰