ابراز نگرانی از ناپدید شدن یکی از چهره‌های اصلی اپوزیسیون بلاروس

جنبش اعتراضی بلاروس نسبت به احتمال “ربوده شدن” ماریا کولسنیکووا، یکی از رهبران خود ابراز نگرانی شدید کرده است. دولت آلمان نیز خواستار آزادی همه کسانی شده است که پیش و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در بلاروس دستگیر شده‌اند.

اخباری درباره احتمال “ربوده شدن” ماریا کولسنیکووا از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شده است. ارتباط با او قطع شده و تلفن همراه او از دسترس خارج شده است. پلیس بلاروس خبر دستگیری و بازداشت کولسینکووا را تکذیب کرده است.

سایت خبری “تاگس‌اشپیگل” وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز دوشنبه هفتم سپتامبر (۱۷ شهریور) خبر از ناپدید شدن ماریا کولسنیکووا داده است.

بر اساس خبری که از سوی پرتال اینترنتی “tut.by” منتشر شده، گفته می‌شود که افرادی نقابدار که لباس‌های سیاه بر تن داشته‌اند، کولسنیکووا را به زور سوار یک مینی‌بوس کرده‌اند. هویت این افراد اعلام نشده است. پلیس بلاروس رسما اعلام کرده است که هیچ اقدامی برای دستگیری کولسنیکووا از سوی ماموران صورت نگرفته است.

خبرگزاری رسمی روسیه اعلام کرده است که پلیس بلاروس در حال حاضر سرگرم بررسی احتمال “ربوده شدن” کولسنیکووا است. این در حالی است که تلفن همراه کولسنیکووا نیز از دسترس خارج شده است. تا کنون هیچ اثر و نشانه‌ای از او در دست نیست.

بخش رسانه‌ای شورای همکاری جنبش اعتراضی بلاروس اعلام کرده است که تماس با کولسنیکووا قطع شده است. افزون بر کولسنیکووا گفته می‌شود که تماس با ایوان کراوزوف، یکی از همکاران کولسنیکووا و همچنین آنتون رودننکوف، سخنگوی او نیز قطع شده است.

دستگیری یا ربوده شدن؟
ماریا کولسنیکووا که ۳۸ سال سن دارد، یکی از چهره های اصلی اپوزیسیون بلاروس و از معترضان به نتایج انتخابات مناقشه برانگیز ریاست‌جمهوری این کشور است. کولسنیکووا یکی از اعضای شورای هماهنگی اپوزیسیون بلاروس است و از معدود کسانی است که حاضر به ترک کشور نشده است.

برخی دیگر از اعضای شورای هماهنگی دستگیر شده‌اند و برخی دیگر نیز و از جمله سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب آلکساندر لوکاشنکو در کارزار انتخابات ریاست جمهوری، ناگزیر به ترک این کشور شده‌اند. تیخانوفسکایا در حال حاضر در لیتوانی به سر می‌برد. کولسنیکووا در کارزار انتخاباتی از نامزدی ویکتور باباریکو پشتیبانی می‌کرد. باباریکو در حال حاضر در مینسک، پایتخت بلاروس زندان است.

ماریا کولسنیکووا در تظاهرات گسترده مردم بلاروس در روز یکشنبه ششم سپتامبر در مینسک شرکت کرده بود.

موضع دولت آلمان
دولت آلمان بار دیگر خشونت علیه معترضان در بلاروس را محکوم کرده است. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان گفته است که این کشور برای کسانی که در راه دموکراسی تلاش و مبارزه می‌کنند، احترام بسیاری قائل است.

زایبرت اعلام کرده است: «تنها پاسخی که لوکاشنکو و نیروهای وابسته به او برای مردم بلاروس دارند، خشونت عریان است.» دولت آلمان رسما از دولت بلاروس درخواست کرده است که همه کسانی که پیش، در حین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن دستگیر شده‌اند را، بی درنگ آزاد کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت کشور بلاروس، تا کنون در ارتباط با اعتراضات این کشور ۶۳۳ نفر دستگیر شده اند. در واپسین روزهای هفته گذشته، بار دیگر بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم بلاروس در اعتراض به حکومت لوکاشنکو، به خیابان ها آمدند.

ماموران دولتی با ماشین‌های آبپاش تلاش در متفرق ساختن آنها داشتند. این در حالی است که مردم به سیم‌های خاردار نصب شده در میادین اصلی مینسک گل و پلاکاردهای اعتراضی نصب کرده بودند. نیروهای انتظامی پشت این سیم‌های خاردار تجمع کرده بودند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۷ سپتامبر ۲۰۲۰
تصویر: ماریا کولسنیکووا، یکی از چهره‌های اپوزیسیون بلاروس