حقوق بشر، از محورهای گفتگوی وزیر امور خارجه سوئیس در ایران

یگناتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس، از روز شنبه پنجم سپتامبر (۱۵ شهریور) در ایران به سر می‌برد. او در جریان سفر سه‌روزه خود از جمله با محمدباقر قالیباف، جواد ظریف، و همچنین حسن روحانی دیدار و گفتگو کرده است.

در حالی که رسانه‌های ایران عمدتا مدعی شده‌اند که محورهای اصلی گفتگوی بین کاسیس و مقامات ایران حول گسترش مناسبات تجاری و سازوکار مالی سوئیس برای ارسال کالاهای نوع‌دوستانه دور می‌زده است، وزیر امور خارجه سوئیس با انتشار یک پست‌توییتری اعلام کرده است که با مقامات ایران همچنین درباره مسائل حقوق بشر نیز گفتگو کرده است.

او در این پست توییتری نوشته است: «صلح، تحول اقتصادی و حقوق بشر. اینها محصول گفتگوهای ثمربخش من با همتای ایرانی‌ام بوده است.»

در همین رابطه، فرستنده “اس‌اراف” سوئیس پای سخن فیلیپه ولتی، سفیر سابق سوئیس در ایران نشسته است. ولتی در این مصاحبه گفته است که سوئیس به گونه‌ای مداوم از عملکرد ایران در عرصه حقوق بشر انتقاد کرده است.

سفیر سابق سوئیس در ایران گفته است که سوئیس معمولا انتقادهای ناظر بر نقض حقوق بشر را در پشت درهای بسته به مسئولان جمهوری اسلامی ابراز می‌کند و به همین دلیل هم، حکومت ایران از عملکرد سوئیس رضایت دارد.

خبرنگار فرستنده یاد شده پرسیده است که آیا چنین انتقادهایی اصولا تاثیری بر رفتار و عملکرد حکومت ایران دارد؟ فیلیپه ولتی در پاسخ گفته است: «در برخی از موارد، این اقدامات ما موثر واقع شده است. به عنوان نمونه، در یک مورد مانع از اجرای حکم اعدام شده است.» ولتی می‌گوید ولی پیام اصلی چنین انتقادهایی این است که حکومت ایران بداند، جهان با رویکردی انتقادی به عملکردهای غیردموکراتیک آنها می‌نگرد.

کانال مالی سوئیس
به‌رغم گمانه‌زنی‌ها پیرامون تلاش وزیر امور خارجه سوئیس برای فراهم آوردن زمینه‌های گفتگو و مذاکره مستقیم بین حکومت ایران و آمریکا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مدعی شده بود که موضوع دیدار بین کاسیس و ظریف ربطی به مناسبات بین رژیم ایران و آمریکا نداشته است.

باید یادآور شد که سوئیس از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران تاکنون، حافظ منافع آمریکا در ایران است. همین موضوع به چنین گمانه‌زنی‌هایی دامن زده بود.

محمدجواد ظریف و همچنین حسن روحانی با انتقاد از عدم حمایت و پشتیبانی کافی اروپا از تراکنش‌های مالی و دادوستد بازرگانی با ایران، از عملکرد سوئیس و راه‌اندازی کانال مالی این کشور قدردانی کرده‌اند.

روحانی در دیدار با ایگناتسیو کاسیس گفته بود که انتظار رژیم اسلامی از کشورهای اروپایی این بوده است که در برابر اقدامات آمریکا و تحریم این کشور، «اقدام عملی قاطع و صریحی انجام دهند.» روحانی «خواستار فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و ایفای نقش موثرتر و مفیدتر» آن شده است.

کانال مالی سوئیس برای نخستین بار در ماه بهمن سال گذشته به طور آزمایشی زمینه صدور دارو و مواد خوراکی به ایران را فراهم ساخت. در چارچوب این کانال و پس از تاخیر بیست ماهه، در خرداد ماه سال جاری، نخستین محموله دارویی و نوع‌دوستانه شرکت‌های سوئیسی از این طریق وارد بازار ایران شد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه خارجه جمهوری اسلامی گفته است که منابع مالی این سازوکار سوئیس توسط رژیم ایران تامین می‌شود و تاکید کرده بود که دسترسی رژیم ایران به منابع مالی برای حمایت از این سازوکار “بی‌نهایت” نیست.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۷ سپتامبر ۲۰۲۰