یوشیهیده سوگا، سیاست‌مدار نزدیک به شینزو آبه نخست وزیر جدید ژاپن می‌شود

یوشیهیده سوگا روز دوشنبه به رهبری حزب لیبرال دموکرات ژاپن رسید و راهش برای کسب نخست‌وزیری این کشور هموار شد. او قرار است جانشین شینزو آبه، نخست وزیر پیشین ژاپن شود که به دلایل جسمانی از مقام خود کناره‌گیری کرده بود.

قرار است روز چهارشنبه درباره نخست وزیری سوگا در پارلمان ژاپن رای گیری شود. اما پیروزی او در این رای‌گیری تقریبا قطعی است، زیرا حزب لیبرال دموکراتیک اکثریت را در پارلمان ژاپن در اختیار دارد.

یوشیهیده سوگا، ۷۱ ساله، نخست‌وزیر ژاپن در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ و مشاور شینزو آبه و سخنگویش بود و آبه او را در سال ۲۰۱۲ به سمت دبیرکل دولت منسوب کرد.

سوگا توانست در جریان رای‌گیری درون‌حزبی، ۳۷۷ رای به دست آورد و پس از او فومیو کیشیدا، وزیر خارجه سابق ژاپن با کسب ۸۹ رای و شیگرو ایشیبا، وزیر دفاع سابق با کسب ۶۸ رای قرار گرفتند. این رای‌گیری نشان داد که اختلاف آرای سوگا و دیگر رقبایش بسیار زیاد بود.

یوشیهیده سوگا دوره شینزو آبه به عنوان رهبر حزب لیبرال دموکراتیک را تا سپتامبر ۲۰۲۱ تکمیل می‌کند. این رهبر جدید حزب حاکم ژاپن وعده داد که سیاست‌های آبه را ادامه دهد.

آبه که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری را در ژاپن داشت، ماه گذشته به علت بیماری از مقامش کناره‌گیری کرد و به ۷ سال و ۸ ماه رهبری خود پایان داد.

پیش از شینزو آبه، ایساکو ساتو، سی و نهمین نخست وزیر ژاپن، (۱۹۶۷-۱۹۷۲) به مدت ۷ سال و ۷ ماه در این مقام باقی مانده بود.

یکی از بحران‌های دوران نخست وزیری شینزو آبه در ژاپن، در ارتباط با فساد وزیر دادگستری دولت وی در سال ۲۰۱۹ بود. کاوایی کاتسویوکی، وزیر سابق دادگستری و عضو سابق حزب دموکرات لیبرال، به همراه همسرش به خرید رای از نمایندگان مجلس ژاپن متهم شده و بازداشت شد.

شینزو آبه، در نشست مطبوعاتی که به همین موضوع اختصاص داشت، از مردم ژاپن به دلیل انتخاب این فرد به مقام وزارت دادگستری، عذرخواهی کرد. پس از انتخاب سوگا به رهبری حزب حاکم، شینزو آبه از او حمایت کرد.

شرایط و محدودیت‌های اعمال شده در ژاپن بدلیل شیوع ویروس کرونا، حزب حاکم را وادار کرده است تا روند سریع تری را برای تعیین جانشین نخست‌وزیر در پیش بگیرد.

تمامی نخست وزیرانی که از زمان حاکمیت حزب لیبرال دموکرات بر ژاپن، در این مسند نشستند از سیاست‌مداران نومحافظه‌کار بودند که بر لزوم سیاست اتحاد با ایالات متحده آمریکا تاکید کردند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰