افزایش شدید قیمت موبایل و تبلت در ایران در پی نیاز دانش‌آموزان به آموزش مجازی

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه در ایران، روز دوشنبه اعلام کرد که از یک ماه قبل تاکنون نرخ موبایل حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افزیش یافته است. او به ایلنا گفت این افزایش قیمت به دلیل نیاز دانش‌آموزان به موبایل برای آموزش مجازی است.

رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه ادامه داد: برای نمونه گوشی پر تقاضا و پرفروش برای دانش آموزان از ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در دو هفته قبل به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، نرخ تبلت نیز متاثر از نوسانات ارز افزایش یافته است.

وی درباره احتکار گوشی و تبلت بیان کرد: ممکن است برخی از شرایط موجود سوءاستفاده کنند و اگر شخص غیرمنصفی باشد احتمال احتکار وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه یادآور شد: گمرک کار قانونی ترخیص انجام می‌دهد قطعا با توجه به شرایط موجود سعی بر این است که در سریع‌ترین زمان ممکن کالا ترخیص و به دست مصرف‌کننده برسد، ولی اینکه آیا واردکننده بعد از ترخیص، کالا را وارد چرخه مصرف می‌کند یا خیر، جای بررسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ضرر مربوط به گرانی، احتکار احتمالی، نبود تقاضا و یا کاهش عرضه اول به خریدار و بعد به فروشنده جزء و خرده‌فروش تحمیل می‌شود.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰