مقامات اسرائیل، بحرین و امارات برای امضای قرارداد صلح وارد واشنگتن شدند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای شرکت در مراسم امضای توافق صلح میان اسرائیل، امارات و بحرین، امروز دوشنبه چهاردهم سپتامبر وارد واشنگتن شد. قرار است مراسم امضای توافق صلح میان سه کشور فردا سه شنبه پانزدهم سپتامبر به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید برگزار شود. برای همین منظور وزرای امور خارجۀ بحرین و امارات نیز وارد آمریکا شدند.

پیش از ورود به واشنگتن، نخست وزیر اسرائیل از امضای این قرارداد به عنوان آغاز مرحلۀ جدید تاریخی در خاورمیانه یاد کرد. او گفت که در نتیجۀ این توافق میلیاردها دلار سرمایه گذاری به اقتصادهای سه کشور تزریق و دورۀ تازه ای از توسعۀ و صلح در کل خاورمیانه آغاز خواهد شد. در اظهاراتی جداگانه رئیس جمهوری آمریکا گفت : با امضای این توافق سه دولت علاوه بر مبادلۀ سفیر و گشایش سفارتخانه در کشورهای یکدیگر همکاری های گسترده ای را در عرصه های مختلف از جمله اقتصاد، فنون، آموزش، بهداشت، امنیت و کشاورزی آغاز خواهند کرد. با این حال، مهمترین انگیزه و هدف فوری این قرارداد مقابله با اقدام های حکومت ایران توصیف شده که از نظر اسرائیل و کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس بزرگترین تهدید امنیتی به شمار می روند.

به همین منظور، نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل، کلی کرافت، در گفتگو با “فاکس نیوز” تأکید کرد که برای پایان دادن به این تهدید، ایالات متحد آمریکا باید به فشارها و تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه بدهد. او گفت : “اقدام های تهران برای به خطر انداختن جان میلیون ها زن و مرد و کودک در سوریه، یمن، لبنان، عراق و دیگر مناطق خاورمیانه قابل تحمل نیست.” قرار است رئیس جمهوری آمریکا در مورد تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران و مناسبات تجاری این کشور با جهان در ماه جاری در سازمان ملل سخنرانی کند. رئیس جمهوری آمریکا پیش بینی کرده که به زودی چهار کشور دیگر عربی مناسبات خود را با اسرائیل عادی خواهند کرد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰