تجمع در برابر کنسول‌گری رژیم ایران در فرانکفورت برای پشتیبانی از نسرین ستوده

جامعه بین‌المللی حقوق بشر (IGFM) که یک نهاد بین‌المللی است و در کشور آلمان بیش از ۳ هزار عضو دارد، روز سه شنبه ۲۵ شهریور از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به مدت ۹۰ دقیقه تجمعی را برای پشتیبانی از نسرین ستوده، فعال حقوق بشر، در جلوی کنسول‌گری جمهوری اسلامی در شهر فرانکفورت آلمان برگزار کرد.

در این گردهمایی رسمی که حدود ۱۰۰ نفر حضور داشتند، تظاهرکنندگان خواستار آزادی فوری نسرین ستوده، وکیل ایرانی و همچنین دیگر زندانیان سیاسی از بازداشتگاه‌های ایران شدند.

آقای مارتین لسنتین، سخنگوی هیئت مدیره IGFM در چارچوب این تجمع به دویچه وله فارسی گفت: «ما به شدت نگران وضعیت سلامتی نسرین ستوده هستیم. این وکیل از روز ۲۱ مرداد در اعتصاب غذا بسر می‌برد و از نظر جسمانی بسیار ضعیف شده است. ما نمی‌پذیریم که خانم ستوده به این خاطر جان خود را از دست بدهد. تاکنون در چارچوب فعالیت دفاع از حقوق بشر، تلفات جانی بسیار زیادی در ایران روی داده است.»

نسرین ستوده که در ۱۸ شهریور سال جاری برنده “جایزه حقوق بشر ۲۰۲۰” از سوی اتحادیه قاضی‌های جمهوری فدرال آلمان شد، از دیدگاه IGFM به عنوان “عنصری نمادین برای یک ایران بهتر” به شمار می‌رود.

سخنگوی هیئت مدیره IGFM در گفتگو با دویچه وله فارسی اشاره کرد: “ما خواستار برابری زن و مرد در ایران و همچنین آزادی بیان و آزادی دین و مذهب در این کشور هستیم.”

مارتین لسنتین در پاسخ به این پرسش دویچه وله فارسی که چطور وضعیت فعلی حقوق بشر را در ایران ارزیابی می کند، تاکید کرد: “رعایت حقوق بشر در ایران در وضعیت فاجعه باری قرار دارد. رژیم و نهادهای جمهوری اسلامی بحران ناشی از ویروس کرونا برای افزایش فشار خود بر روی قربانیان ناشی از نقص حقوق بشر در ایران، سوء استفاده می‌کنند.”

گفتنی است که این تجمع که در فضای آرام و صلح‌آمیز برگزار شد، توجه دبیرستان آلمانی “فرانتس بوم شوله” که نزدیکی کنسول‌گری جمهوری اسلامی قرار گرفته را نیز به خود جلب کرد. تعداد قابل توجهی از معلمان و محصلان این دبیرستان نیز همبستگی خود را با آرمان و هدف‌های این تظاهرات به دویچه‌وله فارسی ابراز کردند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰