یک کولبر ۳۳ ساله با شلیک مستقیم نیروهای مسلح در مناطق مرزی بانه کشته شد

بر اساس گزارش وبسایت‌های حقوق بشری، هاشم حسنی کولبر اهل روستای منجیلان روز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه، با شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان بانه کشته شد.

آنگونه که وبسایت حقوق بشری «هرانا» به نقل از کُردپا گزارش کرده، امروز دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹، هاشم حسنی کولبر اهل روستای منجیلان با شلیک مستقیم نیروهای مسلح در مناطق مرزی هنگه‌ژال واقع در شهرستان بانه کشته شد.

سازمان حقوق بشر هه‌نگاو نوشته، نیروهای مسلح به سوی جمعی از کولبران آتش گشودند که منجر به کشته شدن این کولبر شده است.

این وبسایت مشخصات این شهروند ایرانی را هاشم حسنی ۳۳ ساله، فرزند عثمان، اهل روستای منجیلان و ساکن بانه عنوان کرده است.

بر اساس گزارش هه‌نگاو، در ماه جاری میلادی دست‌کم ۱۵ کولبر در مرزهای کُردستان کشته و زخمی شده‌اند که ۴۷درصد آنان با شلیک مستقیم و با هدف کشتن کولبران بوده که باعث قتل و زخمی شدن کولبران شده است.

در گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران مربوط به سال ۲۰۲۰ نیز آمده است: ۱۳۰ شهروند به واسطه شلیک بی‌ضابطه ارگان‌های نظامی مجروح شده‌اند که از این تعداد ۱۰۹ کولبر، تن سوخت‌بر و ۱۶ تن نیز شهروندان دیگر هستند.

تکرار شلیک به کولبران توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و به قتل رساندن آنها که نان‌آور خانواده‌های خود هستند و به اجبار به این کار طاقت‌فرسا و خطرناک روی آورده‌اند در حالیست که حوادث دیگر مانند برف و بوران و بهمن و سقوط از کوه نیز جان این شهروندان را می‌گیرد. اوایل بهمن‌ماه امسال پنج کولبر در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی با ترکیه در برف گرفتار شده و براثر سرما جان سپردند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲ فوریه۲۰۲۱