تشنج و درگیری در شهر سراوان در اعتراض به «کشته شدن سوخت‌بران به دست سپاه»

گزارش‌های غیررسمی از سراوان در استان سیستان‌و‌بلوچستان، حاکی از ورود خانواده‌های شماری از سوخت‌بران به داخل فرمانداری این شهر و درگیری با ماموران پلیس است.

روز دوشنبه ۴ اسفند، خبرگزاری هرانا گزارش داده بود که در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در مناطق مرزی شهرستان سراوان به سمت گروهی از سوخت‌بران، دستکم ۲ شهروند کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند.

برخی منابع خبری دیگر از «کشته شدن ۱۰ نفر» و زخمی‌شدن ۵ نفر از سوخت‌بران خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای سپاه پاسداران با بستن و حفر چاله در نقاط صفر مرزی از تردد سوخت بران ممانعت کردند و شماری از آنها با حضور در مقابل پایگاه سپاه خواستار بازگشایی مرز بودند که با تیراندازی نیروهای سپاه مواجه شدند.

در ویدیوهایی که امروز در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر منتشر شده است، شماری از خانواده‌ای سوخت‌بران آسیب‌دیده وارد ساختمان فرمانداری سراوان شد‌ه‌اند.

کانال تلگرامی کمپین فعالان بلوچ نیز نوشته نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضانی که به خاطر کشته‌شدن «ده‌ها» سوخت‌بر توسط تیراندازی سپاه، مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع کرده بودند، «با گلوله‌های ساچمه‌ای و مشقی» به سمت معترضان تیراندازی کردند.

این کمپین از زخمی‌شدن شماری از معترضان بدلیل شلیگ گلوله و پرتاب گاز اشک‌آور خبر داده، اما نوشته از تعداد آنها فعلا اطلاعی در دست ندارد.

در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، علاوه بر به هم‌ریختگی و آسیب داخل ساختمان فرمانداری سراوان، صدای شلیگ گلوله نیز از خارج از ساختمان فرمانداری به گوش می‌رسد.

در ویدیوهای دیگری نیز پرتاب گاز اشک‌آور به معترضانی که در خیابان‌ها می‌دوند و همچنین آتش گرفتن یک ماشین پلیس قابل مشاهده است.

گزارش‌هایی درباره اختلال در خطوط تلفن همراه و حضور پررنگ نیروهای امنیتی در سطح شهر سراوان نیز منتشر شده است.

هشتگ سراوان نیز در شبکه‌های اجتماعی داغ شده و کاربران از درگیری ماموران نظامی و انتظامی با معترضان در سطح این شهر خبر می‌دهند.

خبرگزاری هرانا هم در گزارشی با اشاره به این رویدادها نوشته است که سالانه ده‌ها نفر از شهروندان بلوچ در استان‌های شرق و جنوب ایران مانند سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در تیراندازی ماموران کشته می شوند که بیشتر آنها به کار فروش و جا‌به‌جایی سوخت مشغول‌اند که حکومت ایران آن را قاچاق می‌‌داند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ فوریه۲۰۲۱