آموزش و پرورش مدارس معارف اسلامی وابسته به حوزه علمیه ایجاد می‌کند

علیرضا حاجیان‌زاده، مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش یکشنبه ۱۰ اسفند گفت که این وزارت‌خانه برای ایجاد مدارس علوم و معارف اسلامی با حوزه‌های علمیه «برنامه‌ریزی کرده است».

همکاری آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه اما تنها به ایجاد مدارس معارف اسلامی محدود نخواهد ماند. به گفته حاجیان‌زاده «حوزه‌های علمیه به صورت رسمی وارد حوزه تالیف کتب درسی شده‌اند» و « حوزه‌های علمیه در تمامی گروه‎های سازمان تالیف کتب درسی نماینده دارند.

همکاری حوزه‌های علمیه در حوزه تدوین کتب درسی در سال‌های اخیر موجب تغییر محتوا و حتی دست‌کاری تصاویر کتاب‌های درسی شده است. حاجیان‌زاده چندی پیش گفته بود بیش از ۸۰ درصد نقدهای محتوایی حوزه علمیه، در چاپ جدید کتب درسی اعمال شده است.

استفاده از «ظرفیت حوزه‌های علمیه» در «آموزش‌های ضمن خدمت‌فرهنگیان» از دیگر موارد همکاری آموزش و پرورش با مراکز تربیت مبلغان مذهبی است که مشاور وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد. او «حضور مبلغان مذهبی» در مدارس را یکی دیگر از همکاری‌های مشترک آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت که «حضور طلاب در مدارس بسیاری از کمبودهای آموزش و پرورش را برطرف می‌کنند.»

حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ایران دی ماه امسال اعلام کرد بیش از چهار هزار طلبه در قالب «طرح امین» چهار هزار طلبه در مدارس حضور دارند و ده هزار مدرسه نیز در «نوبت اعزام طلبه» قرار دارند.

بهمن امسال نیز محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش از استخدام طلاب در هشت رشته معلمی در آموزش و پرورش خبر داده بود. در تابستان هم طی خبری در همین رابطه، مشخص شد وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد طلاب حوزه‌های علمیه را به عنوان معلم تاریخ و زبان و ادبیات فارسی استخدام کند.

حاجیان‌زاده افزایش حضور طلاب در «برنامه‌ریزی» و «آموزش» وزارت آموزش و پرورش را بخشی از محتویات سند تحول بنیادین این وزارتخانه دانسته که جایگزین سند ۲۰۳۰ یونسکو شده است. به گفته او در حال حاضر چهل محور همکاری میان حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش شکل گرفته است.

آذر امسال همزمان با تحویل لایحه بودجه به مجلس نمایندگان گفتند که دولت برای اجرای سند ۲۰۳۰ که با مخالفت علی خامنه‌ای اجرای آن متوقف شد، ردیف اعتباری در نظر گرفته است. وزیر آموزش و پرورش پس از افزایش انتقادها گفت که این ردیف به اشتباه و به دلیل کپی کردن ردیف‌های بودجه از سال قبل در لایحه قرار گرفته است و دولت تصمیم ندارد سند ۲۰۳۰ را اجرا کند.

حاجی‌میرزایی سند تحول بنیادین که بر اسلامی کردن آموزش در مدارس تاکید دارد را جایگزین مناسب و متناسب با مقصود جمهوری اسلامی از آموزش و پرورش عنوان کرده و گفته بود:

مقصد وزارت آموزش و پرورش «تربیت انسان‌هایی در تراز انقلاب اسلامی ‌است. تربیت انسان‌هایی که بتوانند سربازان شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی‌ باشند».

برگرفته از سایت رادیو زمانه، ۱ مارس ۲۰۲۱