اعلام جرم آمریکا علیه ۱۰ ایرانی به اتهام نقض تحریم‌ها

دادگستری آمریکا ۸ مرد و دو زن را به نقض تحریم‌ها متهم کرده است. گفته می‌شود که این افراد طی بیش از ۲۰ سال برای حکومت ایران معاملاتی غیرقانونی انجام داده‌اند. این افراد خارج از ایالات متحده هستند و بازداشت نشده‌اند.

جمعه (۱۹ مارس) مقام‌های دادگستری ایالات متحده، ۱۰ شهروند ایرانی را به نقض تحریم‌های ایالات متحده متهم کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته یک سخنگوی دادستانی آمریکا در لس‌انجلس، این افراد، شامل ۸ مرد و دو زن، برای مدت بیش از ۲۰ سال معاملاتی به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای حکومت ایران انجام داده‌اند.

بنا به بیانیه، یکی از معاملات بزرگ این افراد خرید دو نفت‌کش به قیمت ۲۵ میلیون دلار از یک تاجر یونانی برای حکومت ایران بوده است. در سند از این بازرگان نام برده نشده، اما گفته می‌شود که او پس از همکاری تجاری با دولت ایران مورد تحریم قرار گرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه می‌گوید که این افراد برای معاملات خود در پوشش بیش از ۷۰ شرکت صوری در ایالات متحده، ایران، کانادا، امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ فعالیت کرده‌اند.

این افراد که به خاطر پولشویی به پرداخت بیش از ۱۵۷ میلیون دلار جریمه شده‌اند، ساکن آمریکا نیستند.

تریسی ویلکیسن، دادستان آمریکایی، این افراد را متهم کرده است که “طی دو دهه با سوءاستفاده از سیستم مالی آمریکا صدها میلیون دلار معامله برای دولت ایران” انجام داده‌اند.

به گفته بازرسان دادگستری آغاز این معاملات به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۰ مارس ۲۰۲۱