چند عضو کنگره ایالات متحده: افراد و لابی‌کنندگان جمهوری اسلامی در آمریکا باید تحت تعقیب دادگستری قرار بگیرند


شماری از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به وزارت دادگستری خواستار تعقیب قضایی کسانی شدند که از جمهوری اسلامی پول دریافت می‌کنند تا سیاست‌های تهران را تبلیغ کرده و بر سیاست‌های دولت پرزیدنت بایدن تاثیر‌گذاری کنند.

ایوت هرل، نماینده جمهوری‌خواه ایالت نیومکزیکو، که به همراه هشت نماینده دیگر این نامه را امضا کرده و به وزارت دادگستری فرستاده‌اند، شامگاه پنجشنبه ۲۸ اسفند به شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت: «ایران همچنان بزرگترین تهدید برای ایالات متحده در منطقه است. این مهم است اطمینان پیدا کنیم آنها از پول‌شان به شکل ناشایست برای تاثیر‌گذاری بر سیاستمداران و رهبران فکری ما استفاده نمی‌کنند.»

وی افزود که هرگونه تاثیرگذاری برای نرم کردن موضع آمریکا در قبال تهدیدهای ایران «امنیت ملی ما را تهدید می‌کند.»

این عضو مجلس نمایندگان افزود: «به همین دلیل من و همکارانم این نامه را نوشتیم تا ضمن محافظت از امنیت ملی‌مان، ایران را پاسخگو کنیم.»

در این نامه از دولت پرزیدنت بایدن خواسته شده است با ایجاد یک کارگروه ویژه، آن دسته از شهروندان ایران را که ناقض قانون «فارا» (قانون ثبت نام عاملان خارجی) هستند شناسایی، تعقیب، و دستگیر کرده، و فهرستی مشابه افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، تهیه کند.

امضاکنندگان این نامه همچنین از دولت خواسته‌اند دفتری در اف‌بی‌آی ایجاد کند که تمرکزش بر عملیات تاثیرگذاری ایران باشد و «تحقیق و رصد گروه‌ها، نهادهای خیریه، و اتاق‌های فکری که از دولت ایالات متحده بودجه دریافت می‌کنند» را در دستور کار قرار دهد تا اطمینان حاصل شود پول مالیات دهندگان آمریکایی به شکل مستقیم یا غیرمستقیم نصیب کسانی که عوامل جمهوری اسلامی هستند یا برای آن‌ها لابی‌گری می‌کنند، نمی‌‌شود.

ایوت هرل افزود: «ایران یک رژیم پیچیده است. آن‌ها خواهان تاثیر‌گذاری بر روند سیاسی و حتی سیاستمداران برای خدمت به منافع خود و آسیب رساندن به منافع ما هستند. دولت پرزیدنت ترامپ ایران را بابت اعمالشان پاسخگو کرد و تهدیدهای آن‌ها را جدی گرفت. هرگونه نرمش مواضع ما در مقابل ایران، تهدیدی برای امنیت ملی ما است.»

لی زلدین، نماینده نیویورک، ریک کراوفورد نماینده آرکانزاس، و جیم هگدورن نماینده مینه‌سوتا در مجلس نمایندگان در میان امضا کنندگان این نامه هستند.

وزارت دادگستری ایالات متحده چندی پیش، کاوه لطف‌الله افراسیابی را به اتهام لابی‌گری مخفیانه برای جمهوری اسلامی ایران و نقض فارا، دستگیر کرد.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۲۰ مارس ۲۰۲۱