سخنگوی ارتش دفاعی اسرائیل: حملات اخیر بدون دانش، بودجه و حمایت مستقیم حکومت ایران امکان‌پذیر نبود

جاناتان کانریکوس، سخنگوی ارتش دفاعی اسرائیل در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز در مورد حملات اخیر علیه اسرائیل از سوی حماس گفت: چنین اقداماتی بدون آگاهی، حمایت مالی، دانش فنی و حضور مستقیم ایران، امکان‌پذیر نبود.

آقای کانریکوس در این گفت‌وگوی تلویزیونی که روز یکشنبه دوم خرداد پخش شد، گفت: خیلی واضح است و اثر انگشت ایران در تمامی موارد در مورد تامین پول، انرژی و حتی پرسنل، دیده می‌شود.

سخنگوی ارتش دفاعی اسرائیل افزود: وقتی مهم‌ترین کشورهای جهان به مذاکره با ایران فکر می‌کنند، مردم باید بدانند که ایران صادر کننده شماره یک بی‌ثباتی، ترور، مرگ و خرابی در خاورمیانه است و باید این رفتارها مطرح شده و بابت آن پاسخگو نگه داشته شوند.

جاناتان کانریکوس گفت: کارشناسان و مهندسان ایرانی و کسانی که کارشان راکت و مواد منفجره است، نیروهای حماس را آموزش داده‌اند که چطور راکت تولید کنند و چطور برای خودشان سلاح بسازند. اگر دخالت مستقیم و مبتنی بر جزئیات ایران نبود، ما شاهد چنین موقعیتی نبودیم.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه و  بنا به درخواست پرزیدنت بایدن و در چارچوب پیگیری اجرای آتش بس بین اسرائیل و گروه حماس به اسرائیل، راهی اراضی تحت مدیریت تشکیلات خود گردان فلسطینی، اردن و مصر شد. آقای بلینکن پیش از انجام این سفر گفت خرابی، تنها ارمغان حماس برای مردم فلسطين است.  

گروه حماس که کنترل امور را در باریکه غزه با بیش از حدود دو میلیون جمعیت در اختیار دارد در فهرست گروهای تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار دارد و مورد حمایت  جمهوری اسلامی ایران است.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۲۵ مه ۲۰۲۱