شورای نگهبان صلاحیت هفت نفر از کاندیداها را تایید کرده است

بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان به پایان رسیده و نام‌آن‌ها به وزارت کشور ارسال شده است. خبرگزاری امنیتی فارس دو لیست از نام کسانی را رسانه‌ای کرده است، که صلاحیت‌شان رد یا تأیید شده است.

خبرگزاری دانشجویی ایران “ایسنا” با انتشار گزارشی خبر از تایید صلاحیت هفت نفر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان داده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ضمن اعلام این خبر نسبت به گزارش‌های منتشر شده از سوی برخی از خبرگزاری‌ها پیرامون نام افرادی که تایید یا رد صلاحیت شده‌اند، حاضر به ارائه توضیح نشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: «از این موضوع اطلاع ندارم. اسامی را باید وزارت کشور اعلام کند.»

ساعاتی پیش از اعلام رسمی نام کسانی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ احراز صلاحیت شده‌اند، خبرگزاری فارس در دو گزارش مختلف نام افرادی که از سوی شورای نگهبان تأیید نهایی شده و اسامی کسانی که رد صلاحیت شده‌اند را منتشر کرده بود.

این خبرگزاری در مقاله‌ای تحت عنوان “دست رد شورا به بانیان وضع موجود” خبر از رد صلاحیت علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد و اسحاق جهانگیری داده است. در این گزارش توضیحی درباره “وضع موجود” داده نشده است.

خبرگزاری امنیتی فارس در ادامه گزارش خود نوشته است که رد صلاحیت این افراد حکایت از آن دارد که شورای نگهبان “بدون توجه به موقعیت و جایگاه آنها این تصمیم را گرفته و قانون را فدای مصلحت‌اندیشی نکرده است”.

همین خبرگزاری در گزارش دیگری مدعی شده یکی از خبرنگارانش “به فهرست غیررسمی کاندیداهای نهایی دسترسی یافته است.

در فهرستی که از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده و دربرگیرنده کسانی است که تأیید صلاحیت شده‌اند، نام این افراد دیده می‌شود: ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهر علیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی.

همین خبرگزاری اعلام کرده است که چند نفر از نامزدان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری “رسما” اعلام انصراف داده‌اند. نام این افراد اعلام نشده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۵ مه ۲۰۲۱