با روند فعلی، واکسن زدن ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۰ به پایان نمی‌رسد

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران روز دوشنبه، ۳ خرداد، گفت به‌دلیل کمبود واکسن برنامه واکسیناسیون ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۰ به پایان نمی‌رسد.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی، همچنین به خبرگزاری مهر گفت که با روند کنونی و این‌که جمعیت ۴۰ تا ۵۰ سال کشور بیش از ۲۰ میلیون نفر برآورد می‌شود، «نمی‌توانیم امسال همه افراد واجد شرایط را واکسینه کنیم».

با این حال او روند فعلی واکسیناسیون سالمندان را «قابل قبول» توصیف کرد و گفت این اولویت‌بندی جهانی است.

همزمان معاون درمان وزیر بهداشت نیز اعلام کرد که که «بر اساس پیش‌بینی انجام‌شده ظرف یک ماه و یا تا نیمه نخست تیرماه واکسن سنین افراد بالای ۶۰ سال در ایران به اتمام می‌رسد».

واکسیناسیون کرونا در ایران با تأخیر نسبت به بسیاری کشورهای دیگر آغاز شد که یک دلیل آن عملی نشدن وعده‌های مقامات ایرانی در مورد تولید واکسن ایرانی بود.

آقای جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت، همچون اظهارات چند ماه اخیر دیگر مقامات به‌خصوص وزیر بهداشت، مجدداً از «خبرهای خوب و امیدبخش در زمینه تولید واکسن داخلی» سخن گفت اما جزئیاتی درباره آن اعلام نکرد.

این در حالی است که بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، شمار رسمی جانباختگان ویروس کرونا به نزدیک ۷۹ هزار نفر رسیده است.

بر اساس گزارش رسمی این وزارتخانه، در ۲۴ ساعت اخیر ۲۵۱ نفر دیگر از ایرانیان مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۱ هزار بیمار جدید نیز در کشور شناسایی شده‌اند که هزار و ۶۰۵ نفر از آن‌ها بستری شده‌اند.

بر اساس این آمار رسمی که به‌گفته برخی مقامات و نهادهای دیگر با آمار واقعی تفاوت چشمگیر دارد، آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به نزدیک دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.

در حال حاضر دست‌کم چهار هزار و ۷۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و بیشترین نگرانی در مورد آن‌ها مربوط به قطع سراسری برق در ایران است که تبعات آن برخی مراکز درمانی و نیز بیماران متصل به دستگاه اکسیژن در منازل را هم گرفته است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، تاکنون دو میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۸۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۶۰ هزار و ۸۵۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده به سه میلیون و ۶۹ هزار و ۳۵ دوز رسیده است.

جمعیت ایران در سال ۱۳۹۹ بیش از ۸۳ میلیون نفر برآورد شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ مه ۲۰۲۱