قطع برق، آب، تلفن و اینترنت و فریاد «مرگ بر دیکتاتور»

با ادامه قطع برق و خاموشی‌های گسترده در سراسر ایران در شبانه روز گذشته که با قطع آب در بسیاری از ساختمان‌ها، قطع تلفن و اینترنت همراه است، ابعاد اعتراض‌های مردمی نیز وسیع‌تر شد.

در برخی شهرها مردم مقابل اداره برق با شعار «استعفا، استعفا» اعتراض کردند. گروه دیگری از شهروندان نیز با سر دادن «شعار مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» اعتراض خود را به وضع موجود نشان دادند.

قطع گسترده برق در پایتخت
خاموشی‌های گسترده فراتر از اینکه تحمل گرما را طاقت‌فرساتر کرده و با بی‌آبی، قطع تلفن و اینترنت همراه است، پیامدهای فاجعه‌باری برای بیماران به دنبال داشته که ادامه حیات آنها وابسته به دستگاه‌هایی مانند دستگاه اکسیژن‌رسان است. روز دوشنبه ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد که قطع برق در سی‌سی‌یو و به خطر افتادن جان بیماران را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر با قطع برق و توقف خدماتی روزمره مانند فعالیت آسانسورها، شهروندان دچار معلولیت یا بیماری‌های حرکتی حتی توانایی خروج از خانه یا بازگشت به ساختمان‌های آپارتمانی را ندارند و ساعت‌ها در خیابان سرگردان می‌‌مانند.

قطع برق برای دانش‌آموزان و دانشجویان کلاس‌ها و آزمون‌های آنلاین نیز مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قطع برق به طور مکرر و خارج از برنامه اعلام شده روزانه انجام می‌شود. طبق برنامه‌ای که قبلا منتشر شده بود، قطع برق باید در فاصله زمانی هشت صبح تا هشت شب و در بازه‌های دو ساعته باشد. اما گزارش‌های مردمی از نقاط مختلف کشور و پایتخت حاکی از آن است که برق برای چند ساعت و چند بار در روز قطع شده خاموشی‌ها کاملا خارج از برنامه بوده است.

قطع برق به اندازه‌ای بدون برنامه‌ریزی انجام می‌شود که حتی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز از کار افتاده‌اند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از افزایش تصادف‌ها و راه‌بندان‌های طولانی به دلیل خاموشی چراغ‌های راهنمایی است.

مسئولان مانند همیشه انگشت اتهام را به سوی افزایش مصرف برق نشانه رفته و از مردم می‌خواهند مصرف را کاهش دهند.

مصطفی رجبی، سخنگوی صنعت برق هم می‌گوید که بین مصرف و تولید برق فاصله زیادی ایجاد شده و خاموشی‌های خارج از برنامه اجتناب‌ناپذیر است.

عده‌ای نیز وعده داده‌اند که دست‌کم تا یک ماه آینده شرایط همینگونه خواهد بود. در حال حاضر مردم در عراق که برای سال‌ها درگیر جنگ داخلی هستند نیز با همین مشکلات مواجه هستند.

آیت‌الله خمینی، بنیانگذار انقلاب وعده‌ داده بود که برای مردم آب و برق را مجانی می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۶ جولای ۲۰۲۱