بازبینی سیاست‌های تحریمی آمریکا در دولت بایدن

به گفته افراد دخیل در این روند ارزیابی، این تغییر با هدف کنار گذاشتن کارزارهای فشار گسترده، پرهیز از خسارت‌های اقتصادی ناخواسته و پیگیری اقدام‌های مشترک با متحدان به‌جای اعمال یک‌جانبه انجام می‌شود.

به گفته یکی از مقام‌های ایالات متحده، دولت آمریکا بازبینی گسترده سیاست‌های تحریمی این کشور را تقریبا به پایان رسانده است و انتظار می‌رود نتیجه آن تا پایان تابستان اعلام شود.

براساس این گزارش، درحالی‌که جزئیات این سیاست‌ها هنوز درحال نهایی شدن است، مقام‌های دولت بایدن بعضی عناصر این راهبرد جدید را در قالب مجموعه‌ای از اقدام‌ها ازجمله در زمینه تخفیف برنامه‌ریزی‌شده تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه ایران به‌کار گرفته‌اند.

به نوشته این روزنامه، بازسازی اساسی سیاست‌ها در این زمینه، با فاصله گرفتن شدید از راهبردهای دولت ترامپ همراه است. دولت ترامپ در تلاش برای اعمال فشار اقتصادی علیه دشمنان خود، تحریم‌ها را به‌عنوان یک ابزار سیاست خارجی برای هدف قرار دادن بخش‌های وسیعی از اقتصاد ایران، کره‌شمالی، ونزوئلا و دیگر کشورها، بیش از دولت‌‌های پیشین ایالات متحده به‌کار می‌گرفت.

اما به تحلیل وال‌استریت ژورنال، این فشارهای تحریمی دولت ترامپ به برقراری یک توافق عمده دیپلماتیک جدید یا تغییر اساسی در رفتار این کشورها منجر نشده است که این موضوع استفاده از آن‌ها به‌عنوان یک «ابزار مستقل» را زیر سوال می‌برد. در نتیجه، از دید دولت بایدن و مقام‌های آن، استفاده از تحریم‌ها باید بخشی از اقدام‌های دیپلماتیک گسترده‌تری باشد که همکاری با متحدان و دیگر روش‌ها برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی را نیز شامل می‌شود.

مقام‌های پیشین دولت ترامپ می‌گویند که دولت بایدن به‌ویژه در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، با کاهش تحریم‌ها بدون دریافت تعهد کافی از تهران، اهرم برتری دیپلماتیکی را که در طول چهار سال گذشته ساخته شده است، به هدر می‌دهد. اما مقام‌های دولت بایدن معتقدند که اقدام هماهنگ مبتنی‌بر اجماع جهانی، اجرای سراسری آن‌ها را گسترش می‌دهد و فشار سیاسی مورد نظر از اعمال تحریم‌ها را تقویت می‌کند.

یک مقام دولت بایدن به وال‌استریت ژورنال گفت: «تمرکز ما بر این است که مطمئن شویم از اقدام یک‌جانبه، که در چهار سال گذشته به‌عنوان سیاست ایالات متحده تعریف شده ابود، به‌سمت همکاری واقعی با شرکای خود حرکت می‌کنیم.»

به نوشته این روزنامه، برجسته‌ترین نمونه هماهنگی آمریکا با متحدان غربی در زمینه تحریم‌ها، در طرح آن کشور برای لغو تحریم‌های اساسی ایران در قبال بازگشت آن کشور به تعهدات خود براساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دیده می‌شود. پیش‌تر خروج دونالد ترامپ از توافق برجام و اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی بر ایران، با انتقاد متحدان اروپایی ایالات متحده روبه‌رو شده بود.

دولت بایدن در هفته‌های اخیر اعلام کرد که نام چندین مقام پیشین دولت جمهوری اسلامی ایران را از فهرست سیاه تحریم‌ها خارج کرده است. منتقدان دولت را به عجله برای برچیدن تحریم‌هایی که برای فشار بر تهران اعمال شده است، متهم کردند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از جیسون بارلت، تحلیلگر اندیشکده «مرکز امنیت نوین آمریکا»، نوشت: «حامیان دولت بایدن می‌گویند پیامی که این عمل دربر دارد، این است که اقدام‌های تنبیهی درجهت دستیابی به تغییرات مفید برای جامعه بین‌المللی در نظر گرفته می‌شوند و نه فقط تلاش برای آزار و اذیت یا مجازات یک فرد.»

براساس این گزارش، دولت بایدن همچنین در حال گسترش تحریم‌هایی است که فساد و نقض حقوق بشر را هدف قرار می‌دهند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۶ جولای ۲۰۲۱