کرونا در ایران: آمار بستری و مرگ با شیوع ویروس نوع دلتا افزایش یافت؛ وضعیت سیستان و بلوچستان از مرز فاجعه رد شده

سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه اعلام کرد که با شیوع سویه‌های جهش یافته کرونا به خصوص در استان‌های جنوب و جنوب شرقی و شناسایی ویروس دلتا در استان های مختلف کشور، در آستانه ورود به خیز پنجم کرونا قرار داریم. اسماعیل حسین زهی نماینده خاش در مجلس ایران اظهار داشت که «وضعیت ‎سیستان و بلوچستان از مرز فاجعه رد شده است». وی از روند واکسیناسیون و نیز وضعیت خدمات درمانی و بیمارستانی این استان به شدت انتقاد کرد و خواستار راه اندازی بیمارستان های سیار برای کمک به مردم در سطح استان شد.

آمار صعودی بستری و مرگ با ورود موج پنجم و شیوع ویروس کرونای نوع دلتا

سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت، روز دوشنبه ١۴ تیر گفت: «در حالی که هنوز به طور کامل از موج چهارم کرونا خارج نشده بودیم، با توجه به شیوع سویه‌های جهش یافته کرونا به خصوص در استان‌های جنوب و جنوب شرقی، در آستانه ورود به خیز پنجم کرونا قرار گرفتیم». وی افزود: «در حال حاضر تهران و ۹۱ شهرستان دیگر در کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند و با توجه به آغاز صعودی شدن روند بستری در برخی استان‌ها، بروز موج پنجم کرونا درکل کشور نزدیک است».

لاری ادامه داد: «تقریبا از نیمه فروردین ماه تاکنون شاهد روند افزایشی بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در استان سیستان و بلوچستان بودیم و در ۵ هفته اخیر روند افزایشی بیماران سرپایی و بستری با شیوع ویروس جهش یافته کرونا ار نوع دلتا، شیب تندتری ادامه داشته است».

وی افزود: «تست‌های مثبت کرونا در این استان به حدود ۶۰ درصد رسیده و موارد بستری مبتلا به کووید ۱۹ در سیستان و بلوچستان برای اولین بار پس از یک سال اخیر به میزان متوسط کشوری رسیده است.»

نماینده مجلس: وضعیت سیستان و بلوچستان از مرز فاجعه گذشته وسیاه شده است

اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه با ابراز نگرانی از وضعیت شیوع شدید کرونای دلتا در استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: «از اردیبهشت‌ماه آثار شیوع کرونای هندی مشخص شده بود و همان زمان نیز هشدارهایی داده بودند که توجه بیشتری به مرزها شود و افرادی که از آن طرف مرزها به صورت رسمی می‌آیند کنترل و با آن‌هایی که غیرمجاز وارد می‌شوند، برخورد شود، اما متاسفانه این اقدام انجام نشد و وضعیت کرونا در استان تبدیل به سیاه شده و از مرز فاجعه رد شده است.»

وی درباره آمار کرونا گفت: «بنا به آمار رسمی ارائه شده روز شنبه حدود ۶۰۰ نفر مبتلا و حدود ۲۳ نفر نیز کشته شدند اما این آمار بیشتر است زیرا بسیاری از افراد در خانه‌ها فوت می‌کنند و بسیاری از نخبگان ما جانشان را از دست می‌دهند. اکنون در سراسر استان در هر خانواده دو سه نفر مبتلا شده‌اند، برای مدیریت و کنترل این مسئله باید وزارت بهداشت ورود پیدا کند و واکسیناسیون انجام شود».

وی تصریح کرد: از نیروهای مسلح به ویژه ارتش و سپاه، درخواست می‌کنیم که حتماً بیمارستان‌های صحرایی را برپا کنند و از نیروهای‌شان بخواهند که به مسئله ورود پیدا کنند. بیمارستان‌های استان جا ندارند و تخت‌های آن‌ها پر است. خیلی از این افراد که مراجعه می‌کنند، چون تخت نیست به خانه بازمی‌گردند و در آنجا جانشان را از دست می‌دهند. اگر کسی خودش از نظر مالی بتواند کپسول تهیه کند، می‌توانند زنده بماند، اما اکثر کسانی که جانشان را از دست می‌دهند افرادی هستند که در بیمارستان‌ها برایشان جایی نیست و به خانه می‌روند و توان تهیه کپسول اکسیژن هم ندارند.»

وی درباره روند واکسیناسیون در استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: «متاسفانه معاون وزیر گفته ما مشکلی نداریم، اما مردمی که به مراکز مراجعه می‌کنند، می‌گویند واکسن وجود ندارد. نیاز است که از واکسن تولید داخل و همچنین وارداتی، تزریقات هر چه سریعتر انجام شود. اگر واکسیناسیون انجام نشود کرونای هندی به مرکز کشور و سایر استان‌ها شیوع پیدا خواهد کرد».

احمدعلی موهبتی استاندار این استان نیز گفته است که بیش از یک هفته است آمار روزانه‌ مبتلایان در استان بیش از ۱۲۰۰ نفر است که با آمار کشور پاکستان با ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت برابری می‌کند.

افزایش موارد بستری و مرگ کرونا در تهران

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در تهران، در خصوص آمار مبتلایان کرونا ویروس در استان گفت: «ظرف ۲۴ ساعت گذشته مراجعین سرپایی به ۱۳ هزار نفر رسیده این در حالیست که تا دیروز این تعداد بین ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر بود که رشد قابل توجهی را داشته است».

وی بر «تأمین واکسن وارداتی» تأکید کرد و افزود: «مجموع بیماران بستری در تهران که به صورت جدید ظرف ۲۴ ساعت گذشته بستری شده اند ۱۳۹۵ نفر بوده است که از این تعداد ۲۴۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند. به این ترتیب کل تعداد بیماران بستری در تهران رشد داشته و به عدد ۵۴۰۰ نفر رسیده است همچنین ۵۲ نفر فوتی ظرف ۲۴ ساعت گذشته در تهران بر اثر ابتلا به کرونا داشته ایم».

به گزارش وزارت بهداشت، در تهران در هفته اخیر، شاهد افزایش ۳۱ درصدی در تعداد موارد بستری مثبت، افزایش ۴۱ درصدی در تعداد جان باختگان و افزایش ۲۷ درصدی در موارد سرپایی مثبت نسبت به هفته قبل بوده ایم.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نیز تأکید کرد: «براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایط قرمز فقط فعالیت مشاغل گروه ۱ مجاز است و تمامی دستگاه ها و اصناف موظف به اجرای این مصوبه هستند و هرگونه تخلف با محدودیت‌های کرونایی در شرایط قرمز با برخورد قانونی روبرو می شود».

واکنش کیانوش جهانپور به سفر ایرانیان به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در واکنش به سفر مردم ایران به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا، گفت: «در برخی از کشورهای همسایه از جمله ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده است. این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است اما مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده اند و از آنجایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند، به توریست‌های خارجی که به آنجا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود».

وی افزود: «در برخی دیگر از کشورهای همسایه در منطقه هم وضع به همین گونه است و در حال حاضر کشوری داریم که سرعت واکسیناسیون در آن یک دهم ایران است، در این کشورها از واکسیناسیون استقبال عمومی صورت نگرفته است و تاریخ انقضاء واکسن‌ در حال اتمام است و ممکن است در برخی از شهرهای عراق هم شاهد این وضعیت باشیم». وی تاکید کرد که «این موضوع را نباید به عنوان نقطه این قوت این کشورها حساب کرد».

این در حالیست که در پی روند کند واکسیناسیون در ایران و رایگان بودن تزریق واکسن در برخی کشورهای منطقه از جمله روسیه، ترکیه، ارمنستان و امارات برای گردشگران خارجی، سفر ایرانیان به ارمنستان افزایش یافته است.

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با انتقاد از افزایش سفرها به ارمنستان برای دریافت واکسن رایگان استرازنکا، گفته است «می توان این واکسن را با ۲۰۰ هزار تومان یا حداکثر ۵۰۰ هزار تومان برای مردم فراهم کرد».

آمار رسمی کرونا در ایران؛ ابتلای بیش از ۱۶ هزار نفر در یک روز

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۱۵۴ نفر دُوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و یک هزار و ۱۶۶ نفر نیز دُوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۰ دُوز رسیده است.

از دیروز تا امروز ۱۴ تیرماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۷۸۰ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۳۲۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۷۰ هزار و ۸۴۳ نفر رسیده و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۹۴۹ نفر رسیده است. در حال حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۶ جولای ۲۰۲۱