شرایط فاجعه‌بار سیستان و بلوچستان و بازار پررونق کفن‌فروشی

وزیر بهداشت به منتقدان مدیریت کرونا در ایران تاخته و اعتراض‌ به شرایط سیستان و بلوچستان را “بلوا” و “سیاه‌نمایی‌” خوانده است. مسئولان استانی می‌گویند، شرایط از مرحله فاجعه گذشته است. شهروندان از آنچه می‌بینند نوشته‌اند.

وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران در یک سخنرانی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز دوشنبه (۱۴ تیر) با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با کرونا در موج چهارم به مقایسه وضعیت رسیدگی به بیماران در ایران با سایر کشورها اشاره کرده و از اقدامات مسئولان این حوزه و کادر درمان دفاع کرده است.

سعید نمکی همچنین با اشاره به وضعیت فعلی سیستان و بلوچستان، خطاب به اهالی رسانه از آنان خواسته که “مرز بین انتقاد و تخریب را تعریف کنند و به روحیه سربازان این خطه آسیب نزنند”.

وزیر بهداشت ایران که حجم حمله‌ها به عملکرد او و همکارانش در هفته‌های اخیر به خصوص در رابطه با تأخیر در واکسیناسیون عمومی و خرید واکسن بیش از پیش بالا گرفته است، در رابطه با وضعیت سیستان و بلوچستان گفته است: «همین الان که عده‌ای در سیستان و بلوچستان بلوا می‌کنند، حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در سیستان و بلوچستان داریم و آنلاین می‌بینیم و رصد می‌کنیم. این بلواها و سیاه‌نمایی‌ها و فتنه‌انگیزی‌ها را اگر کنار بگذاریم، یک روز گرد خاک‌ها می‌خوابد و باران و لطافت، فضای واقعیت را نشان خواهد داد که چه بود و گروهی چه کردند.»

“دست به دست بکنید برسد به دست وزیر بهداشت”

وزیر در حالی از تخت‌های خالی سخن می‌گوید که شهروندان این استان از کمبودها از مرحله تشخیص کرونا تا بستری شدن بیمار و از تهیه دارو و سرم برای بیماران کرونایی می‌نویسند. عبید ملک رئیسی که یک آموزگار و فعال اجتماعی در این استان است، در یک رشته توییت به توصیف شرایطی پرداخته که از لحظه مراجعه به بیمارستان برای مادر خود از سرگذرانده است.

او می‌نویسد: «کجایند مسئولینی که روزی یک واکسن داخلی رونمایی می‌کنند و با افتخار می‌گویند، ما آمادگی تأمین واکسن کشورهای دیگر را داریم. مسولین ما در تامین یک سرم عاجزند واکسن جای خود. امروز دکتر برای مادرم نسخه داد. بیش از ۱۲ داروخانه رفتم، اصلا سرم گیرنمی‌آید. دست به دست کنید برسد به دست وزیر بهداشت.»

سیستان و بلوچستان همچنان در شرایط بحرانی

خبرگزاری‌های داخلی هم به نقل از مسئولان سیستان و بلوچستان نوشته‌اند، وضعیت شهرهای این استان همچنان در شرایط بحرانی و قرمز قرار دارد و تمامی محدودیت‌های وضعیت قرمز به قوت خود باقی است.

علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان همزمان با این خبر، با اشاره به تدابیری که در روزهای گذشته اتخاذ شده، از جمله “به صفر رساندن ترددهای مرزی مگر در بخش تجاری و آن هم با کنترل کامل” اظهار امیدواری کرده است که با تعطیلی‌های چند روزه و همراهی مردم در هفته آینده وضعیت بهتر شود.

۱۸ فوتی و ۱۶۳۶ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان

محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان امروز ۱۴ تیرماه اعلام کرده، “با افزوده شدن ۱۶۳۶ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان به این ویروس در استان به ۶۲هزار و ۱۳ نفر رسیده است و شمار فوتی‌های کرونا به ۱۶۹۲ نفر.”

“بازار پررونق کفن‌فروشی”

مسئولان از مردم سیستان و بلوچستان خواسته‌اند در خانه بمانند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان “عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم” را علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان دانسته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم از مردم خواسته است در خانه بمانند و از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند.

این در حالی است که با تعطیلی بازار و حالا با شتاب گرفتن آمار مرگ و میر در اثر کرونا، نوشته‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که از رونق گرفتن کفن‌فروشی در سیستان و بلوچستان در کنار خیابان حکایت می‌کند.

نبود امکان واکسیناسیون، کمبود کیت تست کرونا، کمبود مراکز غربالگری و زیرساخت‌هایی که به گفته مسئولان این استان “در بخش‌هایی از نصف شاخص کشوری هم پایین‌تر است” حالا این استان را به مرحله‌ای رسانده که نماینده خاش در مجلس می‌گوید: «وضعیت سیستان و بلوچستان از مرحله فاجعه هم رد شد.»

به مشکلات مردم این استان محروم که سال‌هاست با بی‌آبی و کم‌آبی هم دست و پنجه‌نرم می‌کنند، باید مشکل قطعی برق را هم اضافه کرد.

شرایط در سیستان و بلوچستان در حالی با موج پنجم کرونا و شیوع نوع دلتای ویروس کرونا از “مرز فاجعه هم گذر کرده” که به نوشته خبرگزاری‌های داخلی، نمایندگان استان و فعالان اجتماعی و کادر درمان نسبت به وقوع فاجعه انسانی و ضرورت توجه ویژه به این استان تذکر داده بودند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۶ جولای ۲۰۲۱