اسرائیل: اروپا با اعزام دیپلمات به مراسم تحلیف رئیسی به تجاوزگری مشروعیت می‌دهد

وزارت خارجه اسرائیل روز دوشنبه تصمیم اتحادیه اروپا برای اعزام انریکه مورا، معاون رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا به مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران را محکوم کرد و گفت که این حرکت نمایشی «شرم‌آور» ناشی از «قضاوت ضعیف» است.

این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شرکت نماینده اروپا در این مراسم درست پس از آن صورت می‌گیرد که ایران دو غیرنظامی را که یکی از آن‌ها از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود، در اقدام تروریستی دولتی علیه یک کشتی غیرنظامی کشت.»

این نفتکش تحت مدیریت شرکت زودیاک متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی روز پنج‌شنبه گذشته در نزدیکی سواحل دریای عمال مورد هدف قرار گرفت و در آن دو خدمه کشتی که یک رومانیایی و دیگری بریتانیایی بودند کشته شدند.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه خود درباره حضور نماینده اروپا در مراسم تحلیف رئیسی افزود: «این تصمیم باعث تعجب است و نشان دهنده اشتباه در قضاوت است.» این نهاد از اتحادیه اروپا خواست تا شرکت در این رویداد را لغو کند.

لیور حیات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل ابراهیم رئیسی را «قصاب تهران» توصیف کرد که «دستش به خون هزاران شهروند ایران آلوده است» و گفت حضور نماینده اتحادیه اروپا به «سیاست تجاوزگری دولت آیت‌الله مشروعیت می‌بخشد.»

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام در وین است.

اسرائیل به همراه ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و رومانی ایران را متهم به حمله به این نفتکش به وسیله پهپاد کرده‌اند. با این حال تهران این اتهامات را رد می‌کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه هشدار داد که جمهوری اسلامی در حفاظت از امنیت و منافع ملی خود لحظه‌ای تردید نخواهد کرد. وی افزود: «هرگونه ماجراجویی ضدایرانی پاسخی فوری و قاطع دریافت خواهد کرد.»

آنتونی بلینکن، وزير خارجه آمريكا روز گذشته تاکید که در تماس نزدیک با بریتانیا، اسرائيل، رومانی و ساير كشورها هستند و در این موضوع پاسخ جمعی وجود خواهد داشت.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل نیز روز گذشته تاکید کرد که این کشور بلافاصله باید علیه تهران اقدام کند.

مراسم تنفیذ ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه برگزار شد و قرار است مراسم تحلیف او روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد با حضور میهمانان خارجی در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

فدریکا موگرینی، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کرده بود.

نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس ایران گفته است که ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کرده‌اند

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۳ اگوست ۲۰۲۱