خطر واکسن‌های تقلبی، رواج واکسن‌های آزاد

سازمان غذا و داروی ایران نسبت به واکسن‌های تقلبی و سودجویی با پرکردن ویال‌های خالی هشدار داده است. هم‌زمان مردم از واکسن‌های چند میلیون تومانی در بازار آزاد و تزریق‌های خصوصی خبر می‌دهند. 

رئیس سازمان غذا و دارو در ایران طی نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، در باره پر کردن شیشه‌های خالی واکسن هشدار داده است.

این نامه به اطلاعاتی متکی است که بیستم تیرماه در ارتباط با “تهدیدات مدیریت بحران” و احتمال کلاهبرداری گروه‌های سودجو از دفع نامناسب ویال‌های خالی واکسن نوشته شده است. 

نامه که در صفحه اینستاگرام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده، ویژگی‌های مهم ویال‌های تقلبی و دستکاری شده را بر شمرده است. وجود خراش، سوراخ یا فرورفتگی روی درپوش‌های فلزی یا پلاستیکی یا وجود مواد یا ذرات خارجی قابل رویت در داخل ویال از جمله این مشخصات است.

واکسیناسیون کرونا در ایران بر عهده معاونت وزارت بهداشت گذاشته شده اما سازمان غذا و دارو به این ترتیب، واقعیت واکسن قاچاق یا تقلبی در ایران را تصدیق کرده است.

روزنامه‌نگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از ارائه خصوصی واکسن با قیمت‌های کلان خبر می‌دهند.

ترانه بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار در توییتی نوشته است:  «به دوستم خبر دادند، توی شرکت شون واکسن آسترازنکا می زنند. دزی هفت میلیون و نیم ظاهراً از بسته ده تایی یکی مونده گفتن دوست داری بیا بزن.هفته قبل هم یک مهدکودک در ولنجک همین کار رو می کرد.واقعا کسی نیست به این فساد رسیدگی کنه؟»

کاربری در تصدیق توییت خانم بنی‌یعقوب گفته است: «از داروخانه به دوستم تلفن زدند که واکسن فایزر رسید میخوای؟ دوزی ۲۱ میلیون.»

زینب کریمیان، روزنامه‌نگار  و همکار سابق خبرگزاری‌های ایرنا و مهر هم در همین راستا توییت کرده است: «اگر ۱۰ نفر باشید هر دوز واکسن آسترازنکا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اگر ۵ نفر باشید هر دوز ۱۰ میلیون تومان! زیر این تعداد هم نمیان برای تزریق! زیبا نیست؟»

دو ماه قبل در بحبوحه کمبود واکسن و اوج‌گیری ابتلا به کرونا، مردم از بازارسیاه واکسن در ناصرخسرو خبر می‌دادند. وبسایت “تجارت نیوز” از جمله در گزارشی میدانی نوشته بود که واکسن‌ها گاه تا ۶۰میلیون تومان معامله می‌شوند و محل تامین آنها هم بیمارستان‌هاست.

آن زمان اولویت دریافت واکسن با کادر درمان بود. یکی از دلال‌ها به گزارشگر تجارت نیوز گفته بود باید با رابط اش در بیمارستان تماس بگیرد “تا واکسن را بیرون بکشد”.  دبیرکل خانه پرستار ایران نیز گفته بود: «واکسن‌های کرونا به صاحبان اصلی خود نرسیده و از کانال‌هایی به افرادی غیر از کادر درمان رسیده است.»

کار به جایی کشید که استاندار تهران یادآوری کرد که نگاهداری واکسن شرایط استاندارد می‌طلبد و از مردم خواست در ناصرخسرو دنبال واکسن نباشند تا مال و جان‌شان به خطر نیفتد.

چند روز قبل سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، از واردات اولین محموله واکسن آسترازنکا توسط بخش خصوصی خبر داد. کیانوش جهانپور، تعداد واکسن‌ها را ۳۰۰هزار دوز و تولیدی روسیه اعلام کرد.

رهبر جمهوری‌اسلامی، دی‌ماه سال ۹۹ در یک سخنرانی واردات واکسن‌های “آمریکایی و انگلیسی” به کشور را ممنوع اعلام کرد. این واکسن‌ها شامل آسترازنکا با مشارکت دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، واکسن مشترک شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیون‌تک و واکسن آمریکایی مدرنا، بودند که سه واکسن مطرح جهانی علیه بیماری کووید۱۹ به شمار می‌روند.

در پی اعمال این ممنوعیت وزارت بهداشت ایران بر آن شد تا واکسن‌هایی را از کشورهای هند، روسیه و چین وارد کند. این وزارتخانه تازه فروردین ماه امسال اجازه واردات واکسن کرونا برای بخش خصوصی را صادر کرد.

بسیاری از شهروندان معتقدند که ممنوع کردن واردات واکسن، هدفی جز ایجاد بازار سیاه و کاسبی با جان مردم نداشته است. 

واکسیناسیون عمومی در ایران از بسیاری کشورهای منطقه عقب‌تر است و تنها یک نهم جمعیت.را پوشش داده است. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت ایران، تا روز جمعه ۸ مرداد مجموعا ۹ میلیون و ۳۶۶هزار و ۲۹۰ نفر اولین دوز واکسن کرونا را زده‌اند. تعداد کسانی که هر دو نوبت را تزریق کرده‌اند تنها دو میلیون و ۶۵۲هزار و ۳۵۸نفر است. واکسن‌های تزریقی اسپوتنیک و سینوفارم چینی هستند. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وعده کرده که تا پایان مرداد ۷ میلیون واکسن وارد شود.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۳ اگوست ۲۰۲۱