تأکید بلینکن در مورد حمله به کشتی: به حکومت ایران پاسخی مشترک خواهیم داد

پس از آن‌که سخنگوی وزارت خارجه ایران با تکذیب دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائيلی گفت که حکومت ایران به هر اقدام تلافی‌جویانه‌ کشورهای دیگر «بی‌درنگ و با قوت و جدیت» پاسخ می‌دهد، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه بار دیگر ایران را مسئول این حمله اعلام کرد و گفت که ایران باید منتظر «یک پاسخ مشترک» در قبال این حمله باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده «در تماس بسیار نزدیک و در حال هماهنگی با بریتانیا، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها است و یک پاسخ جمعی به ایران داده خواهد شد.»

وی دوباره اعلام کرد ایالات متحده به این نتیجه رسیده که ایران پشت حمله پهپادی به نفتکش اسرائیلی بوده و این اقدام را «تهدیدی مستقیم علیه آزادی کشتیرانی و بازرگانی» عنوان کرد.

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری خود، در پاسخ به پرسشی پیرامون این موضوع که آیا حمله به کشتی اسرائیلی نشان نمی‌دهد که سیاست ایران با انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جدید تهاجمی‌تر شده؟ اظهار داشت «ما طی ماه‌های گذشته یک‌رشته اقدامات را از ایران دیده‌ایم که شامل اقدام علیه کشتیرانی نیز می‌شود، بنابر این مطمئن نیستم که اقدام اخیر ایران چیز جدیدی باشد یا به نحوی نشانه‌ای از دولت جدید ایران را با خود داشته باشد».

آقای بلینکن اضافه کرد: «اما آنچه نشان می‌دهد این است که ایران همچنان با بی‌مسئولیتی فوق‌العاده عمل می‌کند.»

در حمله‌ای که اسرائیل و سنتکام آن را «پهپادی» نامیده‌اند، بامداد پنجشنبه، هفتم مرداد، کشتی «مرسر استریت» که در مالکیت شرکت اسرائیلی «زودیاک» است، در نزدیکی ساحل عمان آسیب دید و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند.

پس از اسرائیل و بریتانیا، ایالات متحده آمریکا نیز روز یک‌شنبه دهم مرداد ایران را متهم به حمله مرگبار به نفتکش اسرائیلی در ساحل عمان کرد و وزیر خارجه آمریکا قول داد که «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است.

اما سخنگوی وزارت خارجه ایران با تکذیب نقش داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائيلی گفته است که حکومت ایران به هر اقدام تلافی‌جویانه‌ کشورهای دیگر «بی‌درنگ و با قوت و جدیت» پاسخ می‌دهد.

سعید خطیب‌زاده گفته است وزیران خارجه بریتانیا و آمریکا «سند و مدرک» برای نقش داشتن ایران در حمله به این نفتکش ارائه نداده و «بیانیه‌های هماهنگ شده» علیه ایران خوانده‌اند.

با این حال، روز دوشنبه بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد ایران باید با عواقب حمله «فجیع» به کشتی اسرائیلی در سواحل عمان روبه‌رو شود.

وی گفت «این یک حمله فجیع و غیرقابل قبول به یک کشتی تجاری است و ایران باید با عواقب آنچه انجام داده مواجه شود.»

پیش از این، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، نیز با تاکید بر لزوم پاسخ دادن به ایران گفته بود کشورش «می‌تواند این پیام را از راه‌هایی که خود در اختیار دارد، به ایران بفهماند».

رادیوی ارتش اسرائیل نیز روز یک‌شنبه گزارش داد که واکنش اسرائیل به حمله دریایی ایران، یک امر حتمی است و ارتش اسرائیل درباره تعیین زمان و مکان مناسب تصمیم می‌گیرد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه ایران را مسئول حمله به کشتی تجاری در نزدیکی ساحل عمان دانست و اضافه کرد که ایران در یک سال گذشته «دست‌کم به پنج فروند کشتی دیگر در مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی حمله کرده است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳ اگوست ۲۰۲۱