پایان المپیک با صدرنشینی آمریکا

المپیک توکیو ۲۰۲۰ با برگزاری مراسم اختتامیه در ورزشگاه ملی توکیو، شامگاه یکشنبه هفدهم مردادماه به پایان رسید و‌ پرچم المپیک به پاریس میزبان دوره بعدی بازیها تحویل داده شد.

۳۲امین دوره بازیهای تابستانی ‌المپیک، سرانجام پس از یکسال تعویق، با موفقیت در توکیو‌ برگزار، آتش مشعل المپیک در ورزشگاه خاموش و پرچم المپیک در فرانسه، میزبان المپیک ۲۰۲۴ بر برج ایفل برافراشته شد.

المپیک‌ با کرونا

توکیو، میزبان المپیکی بسیار متفاوت از دوره های قبلی بود. بازیهای تابستانی بدون تماشاگر، با رعایت فاصله اجتماعی، ‌ورزشکاران و‌ مربیانی که ماسک بر صورت داشتند و‌ خیلی ها که به دلیل مثبت شدن تست کووید -۱۹ یا به خانه برگردانده شدند یا در اتاقی تنها قرطنینه بودند برگزار شد. در حالیکه همچنان مخالفان المپیک در بیرون ورزشگاه محل برگزاری اختتامیه بر علیه آی. او‌. سی و کمیته برگزاری شعار می دادند، این ‌مراسم انجام‌ شد. کاروان ورزشی ایران هم تنها امیرحسین زارع، آزادکار سنگین وزن که در این المپیک ‌به مدال برنز رسید را به عنوان پرچمدار در اختتامیه المپیک توکیو داشت.

ارزیابی ها از عملکرد ورزش ایران در المپیک

کاروان ایران با ۷ مدال به جایگاه ۲۷ام جدول مدالی رسید. نتایج ورزشکاران ایران در این المپیک به طور کلی نشان از عدم ‌تغییر و عدم‌ پیشرفت ورزش ایران دارد. ایران ۶۵ ورزشکار در ۱۷ رشته به ‌توکیو فرستاد و‌ با کسب سه طلا، دو نقره و دو برنز در رده‌بندی کلی توزیع مدالی المپیک توکیو بیست و هفتم شد.

در میان تیمهای آسیایی، چین در مکان دوم رده بندی مدالی بکار خود پایان داد، ژاپن میزبان در رده سوم ایستاد و‌کره جنوبی، جایگاه ۱۶م را به خود اختصاص داد. ایران نیز بالاتر از ازبکستان، در مکان چهارم تیمهای‌ آسیایی قرار گرفت. ایران در دوره قبلی بازیها، در المپیک ریو به ۳ مدال طلا، یک نقره و ۴ برنز رسیده بود و بیست و پنجم شد.

بهترین عملکرد ایران با کسب مکان دوازدهم در المپیک ۲۰۱۲ لندن حاصل شد و‌ بدترین آن با کسب رتبه ۵۲ام در المپیک ۲۰۰۸ پکن به ثبت رسید.

در این دوره کشتی چون ادوار گذشته بیش از نیمی از مدالهای ایران را کسب کرد‌. وزنه برداری درجا زد و‌ یک مدال نقره گرفت و به جای تکواندوی ناکام این دوره، کاراته و ‌تیراندازی مدال آوری کردند.

جلسه چای و‌ شیرینی

به باور اغلب پیشکسوتان ورزش ایران، در یکی دو‌ ماه آینده جلسات بررسی نتایج و‌ عملکرد ورزشکاران و‌ فدراسیونها تشکیل خواهد شد. اغلب این جلسات یا به تمجید مدال آوران سپری می‌شود، یا تقصیر ناکامی ها بر گردن کرونا، تحریم‌ها و دیگران می افتد. ورزشکاران ایرانی همچون دیگر قهرمانان جهان، تا ۳۳امین دوره بازیهای تابستانی پاریس سه سال پیشرو دارند. سه سالی که با تغییر دولت جدید، وزیر ورزش، مسئولین جدید در وزارت و‌ کمیته ملی المپیک با ورود آدم های تازه به ورزش همراه خواهد بود.

آمریکا، صدر جدول مدالی المپیک

ورزش آمریکا بر غم‌ مخالفت‌هایی که به دلیل کرونا، با حضور ورزشکاران ایالات متحده در توکیو‌ وجود داشت با عملکردی چشمگیر، قوی ترین نظام ورزشی جهان را به نمایش گذاشت.

ایالات متحده با بیش از ۴ هزار کالج و دانشگاه بیشترین تولید ورزشکار و المپین را دارد. ‌کاروان ورزشی امریکا تا یک روز به پایان‌المپیک پس از چین در رده دوم جدول مدالی قرار داشت، اما در روز نهایی با قهرمانی و کسب مدال طلای والیبال و بسکتبال زنان توانست همانند دوره قبل در رده نخست جدول مدالی قرار بگیرد. والیبال زنان آمریکا بعد از ۳ نقره و‌۲ برنز المپیک ‌بعد از ۵۷ سال از اولین حضورش در المپیک برای نخستین بار قهرمان شد. آمریکا با ۳۹ طلا، ۴۱ نقره،۳۳ برنز و مجموع ۱۱۳ مدال پیشتاز ماند. چین نیز با یک مدال طلای کمتر۳۸ طلا، ۳۲ نقره، ۱۸ برنز و مجموع ۸۸ مدال در‌ جایگاه دوم ایستاد و ژاپن میزبان هم با ۲۷ طلا، ۱۴ نقره، ۱۷ برنز و مجموع ۵۸ مدال به کار خود خاتمه داد.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۹ اگوست ۲۰۲۱