رکورد تازه کرونا در ایران: مرگ ۵۴۲ نفر در یک روز

ویروس کرونا در ایران بیش از پیش جان می‌گیرد. در شبانه‌روز منتهی به ۱۷ مرداد بالاترین شمار رسمی بیماران شناسایی شده، و مرگ بر اثر کووید ۱۹ در ایران ثبت شد. به گفته یک مقام مسئول در وزارت بهداشت بیش از ۴۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری‌اند.

وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام کرد در شبانه‌روز منتهی به ۱۷ مرداد ۳۹ هزار و ۶۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که بالاترین نرخ از زمان اعلام رسمی همه گیری کرونا در ایران است.

این وزارتخانه می‌گوید که ۴ هزار و ۱۰۲ نفر از بیمارانی که در شبانه‌روز گذشته شناسایی شدند، در بیمارستان ها بستری هستند.

همزمان با افزایش شمار بیماران، آمار رسمی فوت بر اثر کرونا نیز به بالاترین رقم از آغاز همه‌گیری شد و بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان دست کم ۵۴۲ تن طی ۲۴ ساعت جانشان را از دست دادند. پیش از این مرگ ۴۹۶ نفر در ششم اردیبهشت ماه به عنوان بیشترین رقم مرگ براثر کووید-۱۹ در یک روز به ثبت رسیده بود.

برپایه گزارش های رسمی ۴ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۷۲۹ بیمار طی ۲۰ ماه که از اعلام رسمی همه‌گیری کووید ۱۹ در ایران می‌گذرد به کرونا مبتلا شده‌اند و ۹۴ هزار و ۱۵ تن نیز بر اثر این بیماری فوت شده‌اند.

آمار واقعی افرادی که براثر ابتلا به کووید-۱۹ جانشان را از دست داده‌اند حداقل ۲,۵ تا سه برابر آمارهای رسمی تخمین زده می‌شود.

افزایش شمار بیماران که پس از انتخابات شورای‌های اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در مسیر صعودی قرار گرفت، بسیاری از شهرهای ایران را در وضعیت قرمز قرار داده و بنا بر اعلام مسئولان وزارت بهداشت ۸۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را تکمیل کرده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

در همین حال برخی مسئولان محلی وضعیت در شماری از استان‌ها را «فوق بحرانی» توصیف کرده و خواستار افزایش تخت های بیمارستانی و اقدام‌های ویژه برای کنترل چرخه انتقال شده‌اند. ایران یکی از کندترین کشورها در واکسیناسیون عمومی به عنوان موثرترین راهکار در کنترل چرخه انتقال است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت تنها سه میلیون و ۷۲ هزار و ۳۷۱ نفر دو دوز واکسن ضد کرونا را دریافت کرده‌اند. این وزارتخانه مدعی است که به ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۷۸ نفر نیز حداقل یک دوز واکسن تزریق شده است.

کندی روند واکسیناسیون سبب افزایش شمار بیماران حاد نیازمند به بستری در بیمارستان‌ها شده و وزارت بهداشت و درمان از بستری شدن ۶ هزار و ۴۶۲ بیمار بدحال در بخش مراقب‌های ویژه بیمارستان‌های سراسر کشور خبر داده است. قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت:

امروز بیش از ۴۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها بستری و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز خدمات لازم درمانی را به صورت سرپایی دریافت می‌کنند.

در برخی مناطق ایران ظرفیت تخت‌های بیمارستانی به صورت کامل پر شده و مسئولان محلی خواستار افزایش ظرفیت تخت‌ها و ایجاد بیمارستان صحرایی شده‌اند.

امام جمعه بوشهر صبح یک‌شنبه خواستار استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های مربوط به نهادهای نظامی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا شد. معاون وزیر بهداشت و درمان به دلیل وخامت این استان به بوشهر سفر کرده است.

در محمود آباد واقع در استان مازندران هم به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان وضعیت بسیار وخیم است و حتی یک تخت خالی برای پذیرش بیماران جدید وجود ندارد.

ساسان قربانی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز از افزایش چهار برابری موارد ابتلا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان خبر داد. به گفته او روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ بیمار جدید در این شهرستان‌ها شناسایی می‌شود.

قربانی گفت: از ظرفیت پذیرش تمام بیمارستان‌های منطقه استفاده شده و ظرفیت بیمارستان‌های منطقه تقریبا تکمیل شده است. به گفته این مقام مسئول یک بیمارستان صحرایی در خرمشهر برای پذیرش بیماران در حال آماده‌سازی است.

خوزستان که در تیر ماه صحنه اعتراض مردمی به کمبود آب بود از جمله استان‌های محروم ایران به لحاظ سرانه بیمارستانی است.

در بخش بلوچستان استان سیستان و بلوچستان هم که یک استان محروم است، کرونا همچنان جولان می دهد. زهره صیادی، فعال حقوق کودک در ایران شنبه ۱۶ مرداد به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت تلاش‌های او و همکارانش برای تزریق واکسن به افرادی که کارت ملی ندارند بی نتیجه مانده است.

به گفته او این گروه انبوه چون کارت ملی و شماره ملی ندارند از ثبت در سامانه مربوطه و واکسیناسیون جا ماندند. این در حالی است که تعدادی از آنها بر اثر ابتلا به ویروس دلتا جان خود را از دست داده اند.

صیادی افزود: این هموطنان بی‌شناسنامه عموماً وضع مالی نامناسبی دارند. بیشتر در مشاغل غیررسمی و در معرض ابتلا به ویروس، مشغول به کار هستند. خانواده‌های بسیاری را می‌شناسم که شناسنامه ندارند و در تامین هزینه‌های درمان کرونا ناتوان هستند.

پیش از این هم گزارش هایی از عدم واکسیناسیون مهاجران افغانستانی که فاقد کارت ملی یا کارت اقامت در ایران هستند، منتشر شده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۹ اگوست ۲۰۲۱