رئیس نظام پزشکی: آیا آنها که علیه واردات واکسن بیانیه دادند، امروز پاسخگو هستند؟

رئیس سازمان نظام پزشکی بار دیگر بر بیشتر بودن آمار واقعی کرونا از موارد اعلامی تأکید و از کسانی که «برای که برای تحدید ورود واکسن بیانیه دادند»، انتقاد کرد.

محمدرضا ظفرقندی شامگاه یک‌شنبه، ۱۷ مرداد، در توئیتی با اشاره به ثبت بالاترین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در ایران نوشت در حالی رکوردهای جدید شکل گرفته که «تعداد تست انجام‌شده کاهش یافته و آمار واقعی بسیار بیشتر از موارد اعلام شده است».

آقای ظفرقندی در ادامه با اشاره به «کاهش آمار مرگ و میر در کشورهایی که بدون محدودیت و مرزبندی»، واکسیناسیون را انجام داده‌اند نیز آورده است: «آیا آنهایی که برای تحدید ورود واکسن بیانیه دادند، امروز پاسخگو هستند؟»

رهبر جمهوری اسلامی، دی‌ماه ۹۹ اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» کرده است و نباید ساخت واکسن در داخل کشور «مورد انکار» قرار بگیرد.

در پی این اظهارات بسیاری از مقامات ایران از سخنان علی خامنه‌ای دفاع و ضمن مخالفت با ورود واکسن‌های پرمصرف جهانی، بر تولید واکسن کرونا در داخل تاکید کردند.

روند کنُد واکسیناسیون در کشور به دلیل کمبود واکسن و هم‌زمان با شیوع گسترده ویروس دلتا که منجر به بحران اخیر کرونا در کشور شده، در طول ماه‌های گذشته موجب نگرانی شهروندان و انتقاد برخی مسئولان شده است. با این حال مقامات ایران هم‌چنان واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را از فهرست واردات حذف کرده و بر واردات واکسن از چین، روسیه و هند تاکید دارند.

در همین حال محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر روز دوشنبه از آنچه «سنگ‌اندازی‌ها» و «کارشکنی‌ها» نامیده انتقاد کرده و گفته است که اگر بتوانیم تامین ارز داشته باشیم، به زودی۳۰ میلیون دُز واکسن دیگر وارد کشور خواهد شد.

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز روز شنبه گفته بود که این سازمان از میانه سال ۹۹ برای واردات واکسن اعلام آمادگی کرده بود، اما وزارت بهداشت، ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ با درخواست این سازمان موافقت کرده و اولین محموله واکسن چند روز بعد وارد کشور شده است.

در همین حال بسیاری از کارشناسان و مسئولان در شرایط فعلی، شهربندان را به عنوان مُسکنی برای تضعیف زنجیره انتقال کرونا و کاهش شدت بحران فعلی می‌دانند، اما تاکنون نه‌تنها در این باره اقدامی صورت نگرفته بلکه از عدم نظارت بر نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی نیز انتقادات بسیاری شده است.

در همین رابطه حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ در گزارش روزنامه همشهری که روز دوشنبه منتشر شده با انتقاد از مدیریت همه‌گیری در کشور گفته است: «شاهد اقدام جدی برای مقابله با کرونا در کشور نیستیم. از ابتدای شیوع کرونا هیچ خواست و تعهدی برای حل مسئله وجود نداشته است.»

بنابر اعلام وزارت بهداشت ایران در روز یک‌شنبه، ۱۷ مرداد، آمار جان‌باختگان به ۵۲۴ و موارد جدید ابتلا به حدود ۴۰ هزار نفر در روز رسید که بیشترین آمار از زمان شیوع کرونا در ایران بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ اگوست ۲۰۲۱