اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ روسیه تهدید کرد می‌تواند جریان گاز را به روی اروپا ببند

وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید که اگر لهستان تصمیم بگیرد به اوکراین جت جنگنده بدهد، کشورش از این تصمیم حمایت خواهد کرد.

بن والاس با این حال هشدار داد که این اقدام لهستان را «در خط آتش مستقیم» روسیه قرار خواهد داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، چندین روز است که از غرب درخواست حمایت و ارسال سلاح سنگین دارد.

جدا از کمک تسلیحاتی، لهستان تاکنون پذیرای حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار اوکراینی بوده است که از کشور خود گریخته‌اند. تنها در روز دوشنبه بیش از ۱۴۰ هزار نفر وارد لهستان شدند.

معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که صبح سه‌شنبه یک کریدور امن برای خروج غیرنظامیان از شهر سومی باز می‌شود.

شهر سومی در شمال شرقی اوکراین قرار دارد و چندین روز است که زیر آتش روسیه است.

روسیه تاکنون به هیچ یک از توافقات برای ایجاد کریدور «بشردوستانه» به منظور خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی به طور کامل پایبند نبوده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌سنبه به نقل از وزارت دفاع روسیه خبر داد که کریدورهایی از شهرهای کی‌یف، چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپل «باز شده است».

شهردار شهر لِویو در غرب اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که لویو به‌سختی قادر به تامین مسکن و غذا برای ۲۰۰ هزار نفری است که به این شهر پناه آورده‌اند.

با آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین از شرق این کشور، ساکنان این ناحیه به سوی غرب به راه افتادند، و در این مسیر لویو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر است.

حال شهردار این شهر می‌گوید که تامین غذا و سرپناه برای ۲۰۰ هزار نفری که به این شهر پناه آورده‌اند بسیار دشوار است.

به گفته آندری سادووی، شهردار لویو، تاکنون از ۴۴۰ مرکز آموزشی و فرهنگی لویو برای اسکان آوارگان استفاده شده است.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، دوشنبه شب تایید کرد که شنبه گذشته با یک هیئت آمریکایی دیدار کرده و قرار است دیدارهای دیگری نیز با آن داشته باشد.

این نخستین تماس در رده‌های بالا میان دو کشور آمریکا و ونزوئلا پس از سال‌هاست.

دولت جو بایدن در تلاش است تولیدکنندگان بزرگ نفت را برای تامین نفت دنیا در صورت قطع صادرات از روسیه بسیج کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مقامات دو کشور در جلسه‌ای درباره برداشتن تحریم‌های ونزوئلا گفت‌وگو کرده، اما فعلا به نتیجه چشمگیری نرسیده‌اند.

جزئیات بیشتری از کشته شدن یک ژنرال عالی‌رتبه روسیه در اوکراین منتشر شده است.

به گفته اطلاعات اوکراین، ژنرال ویتالی گراسیموف که پیشتر در جنگ‌های چچن، سوریه و کریمه شرکت داشت در شهر خارکیف کشته شده است.

هفته گذشته رسانه‌های روسیه هم خبر داده بودند که یک ژنرال دیگر به نام آندری سوخووِتسکی در جنگ اوکراین کشته شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد که گزارش‌هایی حاکی از بمباران و تخریب یک تاسیسات پژوهشی هسته‌ای در شهر محاصره‌شده خارکیف دریافت کرده است، اما این تخریب‌ها پیامد رادیولوژیکی نداشته است.

این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد گفت که طبق گزارش مقامات اوکراین حمله یادشده روز یکشنبه رخ داده است. آژانس سپس اضافه کرد که این حمله به افزایش سطح تشعشعات در منطقه منجر نشده است.

تاسیسات تخریب‌شده بخشی از موسسه فیزیک و تکنولوژی خارکیف است، موسسه‌ای پژوهشی که مواد رادیواکتیو برای مصارف پزشکی و صنعتی تولید می‌کند.

خارکیف از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تحت بمباران‌های شدید قرار گرفته است.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز گزارش‌ها درباره دیدار قریب‌الوقوع خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در ترکیه را تایید کرد.

آقای کولبا شامگاه دوشنبه در یک پیام ویدیویی گفت: «فعلا این دیدار برای روز ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) برنامه‌ریزی شده. باید دید. اگر او به آنتالیا برود، من هم خواهم رفت. باید بنشینیم و با هم حرف بزنیم.»

پیش از این مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفته بود که طرفین در آنتالیا با هم دیدار خواهند کرد. مذاکرات احتمالا به همراه چاووش‌اوغلو به شکل سه جانبه انجام بگیرد و اگر لاوروف آماده مذاکرات جدی باشد، دو دیپلمات خود با هم گفت‌ وگو خواهند کرد.


یک مقام ارشد سازمان ملل متحد روز دوشنبه در شورای امنیت گفت که سازمان ملل برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق جنگ‌زده اوکراین نیاز به مسیرهای امن در این کشور دارد.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، طی نشست اضطراری شورای امنیت اظهار داشت: «شهروندان غیرنظامی در مناطقی چون ماریوپل، خارکیف و دیگر نقاط ناامیدانه منتظر کمک هستند و به‌ویژه به تجهیزات پزشکی نیاز دارند.»

آقای گریفیث از همه طرف‌های درگیر خواست که اطمینان یابند شهروندان غیرنظامی، خانه‌های مسکونی و زیرساخت‌ها در اوکراین از خطر محفوظند.

وی افزود: «این امر شامل باز کردن مسیرهایی امن برای غیرنظامیان می‌شود که بتوانند از مناطق درگیری به طور داوطلبانه خارج شوند و به هر سمت و سویی که خودشان تمایل دارند بروند.»

روسیه و اوکراین روز دوشنبه سومین دور مذاکرات خود را برگزار کردند که هدف از آن ایجاد یک کریدور امن برای غیرنظامیان است که از شهرهای محاصره شده و محل درگیری‌ها خارج شوند.

روسیه می‌گوید که این کریدورها را از ساعت هفت صبح سه‌شنبه به وقت گرینویچ باز می‌کند تا غیرنظامیان از کی‌یف، ماریوپل، خارکیف و سامی خارج شوند، مناطقی که تحت حملات شدید روس‌ها قرار دارند.

طی ده روزی که از تهاجم روسیه به اوکراین می‌گذرد، گزارش‌های متعددی از بمباران سنگین مناطق مسکونی به دست نیروهای روس منتشر شده است.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که رهبران ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا بر لزوم تشدید تحریم‌ها علیه مسکو تاکید کرده‌اند.

روسیه پس از تهاجم نظامی با اوکراین با تحریم‌های بین‌الملل شدید و روزافزونی مواجه شد به‌طوری که ظرف ۱۰ روز به بزرگ‌ترین کشور تحت تحریم جهان تبدیل شده است. با این حال هنوز بسیاری از کشورها واردات نفت روسیه را تحریم نکرده‌اند.

از سویی طی روزهای اخیر نمایندگان کنگره ایالات متحده به دولت جو بایدن برای تحریم نفت روسیه فشار آورده‌اند، اما علی‌رغم این امر به نظر می‌رسد که تحریم نفتی مسکو امری قریب‌الوقوع نباشد.

اطلاعیه کاخ سفید می‌گوید که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه از طریق ویدیو کنفرانس با یکدیگر گفت‌وگو داشته و بر عزم خود نسبت ادامه فشارها بر روسیه و بالا بردن هزینه‌های تهاجم نظامی آن به اوکراین تاکید کرده‌اند.

این اطلاعیه اما اشاره‌ای به تحریم‌ احتمالی نفت روسیه نمی‌کند. تحریم روسیه به ویژه برای آلمان دشوار می‌تواند باشد. اولاف شولتس نیز پیش از این گفت‌وگوی ویدیویی عنوان کرده بود که واردات انرژی از روسیه برای زندگی روزانه اروپایی‌ها امری اساسی است.

آقای بایدن در پاسخ به این سئوال که اسا نفت روسیه هدف بعدی تحریم‌ها خواهد بود گفته است که هیچ گزینه‌ای فعلا منتفی نیست، اما جن ساکی سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که بایدن هنوز دراین‌باره تصمیم‌گیری نکرده است.

معاون نخست‌وزیر روسیه روز دوشنبه مدعی شد اگر ایالات متحده و اتحادیه اروپا واردات نفت از روسیه را تحریم کنند، قیمت هر بشکه نفت به بالای ۳۰۰ دلار خواهد رسید.

روسیه به‌دنبال حمله به خاک اوکراین، ظرف ۱۰ روز با پشت سر گذاشتن ایران و کره شمالی به بزرگترین کشور تحت تحریم جهان تبدیل شد.

به گزارش سایت «کاستلوم» که بانک اطلاعاتی ردیابی تحریم‌های جهانی است، روسیه از روز پنجم اسفند که به اوکراین حمله کرد از سوی ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش هدف دو هزار و ۷۷۸ تحریم جدید قرار گرفت که شمار تحریم‌های آن را به بیش از پنج هزار و ۵۳۰ مورد رساند.

با این تحریم‌های جدید، روسیه از ایران که هدف سه هزار و ۶۱۶ تحریم قرار گرفته است پیشی گرفت.

در حالی که تحریم‌ها علیه ایران ظرف ۱۰ سال و عمدتا به دلیل برنامه هسته‌ای و حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم وضع شده است، روسیه ظرف ۱۰ روز به بزرگترین کشور تحت تحریم جهان تبدیل شد.

فشارها علیه روسیه روز به روز افزایش می‌یابد و بسیاری از شرکت‌های غربی فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کرده یا به صادرات و ارائه خدمات به روسیه پایان داده‌اند.

برخی از این شرکت‌ها برای در امان ماندن از آسیب‌های تحریم‌ها دست به این کار زده‌اند و بسیاری دیگر نیز داوطلبانه از بازار روسیه خارج شده‌اند.

پیتر پیاتسکی، مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت باراک اوباما و ترامپ که از جمله بنیانگذاران سایت کاستلوم است، می‌گوید: «این یک جنگ هسته‌ای مالی و بزرگترین رویداد تحریمی در تاریخ است».

او افزود: «روسیه ظرف دو هفته از دایره اقتصاد جهانی خارج و به بزرگترین هدف تحریم‌های جهانی و یک منفور مالی تبدیل شد».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اوایل هفته جاری گفت که موج تحریم‌ها «اعلان یک جنگ است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۸ مارس ۲۰۲۲