«افزایش ۳۰ درصدی» ترک‌ تحصیل در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در ایران

همزمان با اظهارات معاون وزیر علوم مبنی بر بیکاری ۴۴ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه در ایران، روزنامه فرهیختگان از رشد ۳۰ درصدی نرخ ترک تحصیل در مقطع ابتدایی خبر داد.

به گفته علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، ۴۴ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها «فارغ‌التحصیلان کشاورزی» هستند.

این آمار همزمان با افزایش میزان مهاجرت نخبگان دانشگاهی ایرانی منتشر می‌شود که در سال‌های اخیر به صورت بی‌سابقه‌ای جهش یافته است.

پیش از نیز ابومحمد مرتضوی، مسئول وقت نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور، با توجه به وضعیت بد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران گفته بود: «فارغ‌التحصیلان ایرانی خارج از کشور برای جلوگیری از سرخوردگی بهتر است که به کشور بازنگردند.»

گزارش دیگری نیز حاکی است که تعداد دانش‌آموزان ترک‌تحصیل‌کرده یا بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی در ایران «به طرز محسوسی» افزایش پیدا کرده است.

به نوشته روزنامه فرهیختگان، در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده که نرخ ترک تحصیل در مقطع ابتدایی در ایران، «۳۰ درصد» افزایش یافته است.

این گزارش، «هزینه بالای آموزش، ناامیدی طبقه کمتر برخوردار از رقابت از این مسیر برای رشد و پیشرفت و آموزش غیرحضوری» را از علل این افزایش نگران‌کننده در آمار ترک‌ تحصیل گزارش کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۱۷ مارس ۲۰۲۲