توفان توییتری در اعتراض به ۸۰ روز بی‌خبری از ابراهیم بابایی

کاربران شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به ۸۰ روز بی‌خبری از ابراهیم بابایی، پدر شیما بابایی، فعال حقوق بشر، توفان توییتری به راه انداختند.

ابراهیم بابایی که از آسیب‌دیدگان جنگ ایران و عراق است، اوایل دی‌ ۱۴۰۰ در حالی‌ که قصد خروج از کشور را داشت، در شهر ماکو ناپدید شد.

کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی با اعتراض به عملکرد جمهوری اسلامی در «آدم‌ربایی» مخالفان خود، خواستار پاسخگویی حکومت درباره سرنوشت آقای بابایی و پایان آزار و اذیت خانواده‌های مخالفان شدند.

۱۲ روز پس از ناپدید شدن آقای بابایی، شیما بابایی، فعال حقوق بشر ساکن بلژیک، با انتشار ویدئویی گفت که پدرش، در حالی که قصد خروج مخفیانه از ایران را داشت، ناپدید شد و عده‌ای که خود را قاچاقچی معرفی کردند، به او گفتند پدرش در ترکیه جان باخته و او باید برای دریافت جسد به روستایی در توابع شهر وان ترکیه بیاید.

وی با ابراز نگرانی درباره وضعیت پدرش گفت این احتمال قوی وجود دارد که ماموران حکومت ایران با سناریوی دروغین مرگ پدرش، قصد داشته‌اند او را به ترکیه بکشانند و بربایند.

به گفته خانم بابایی، تحقیقات وکیل او از پلیس محلی، مرزبانی، بیمارستان‌ها و پلیس امنیت شهر وان نشان می‌دهد هیچ ردی از مُرده و زنده پدر او در این شهر وجود ندارد و بر اساس شواهد به دست آمده پدرش در شهر ماکو در ایران ربوده و بازداشت شده است.

شیما بابایی، فعال سیاسی و مدنی، به همراه همسرش داریوش زند، دیگر فعال مدنی، بارها در ایران بازداشت و به احکامی از جمله حبس و جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

آن‌ها در سال ۱۳۹۷ پس از احضار مجدد از سوی دستگاه‌های امنیتی، مجبور به خروج غیرقانونی از ایران شدند و مدت یک ماه را در کمپ دیپورت ترکیه گذراندند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۷ مارس ۲۰۲۲