دادخواست فرزندان امیرانتظام در دادگاه فدرال آمریکا

رادیوزمانه-عباس امیر انتظام، سخنگوی دولت مهندس مهدی بازرگان و یکی از اعضای جبهه ملی که در طول سال‌های گذشته همواره از او به عنوان «قدیمی‌ترین زندانی سیاسی در ایران» یاد می‌شد، صبح روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر ماه در اثر ایست قلبی در سن ۸۶ سالگی درگذشت. فرزندان او در سالگرد درگذشت پدرشان از «بانیان ظلم» به دادگاه فدرال واشنگتن شکایت کرده‌اند.

دولت آمریکا، ایران را به عنوان یک کشور حامی تروریست معرفی کرده و به همین سبب جمهوری اسلامی در محاکم ایالات متحده از مصونیت حقوقی برخوردار نیست. علی هریسچی، وکیل فرزندان عباس امیرانتظام در بیانیه‌ای اعلام کرد که به درخواست فرزندان عباس امیرانتظام شکایت از جمهوری اسلامی را به دادگاه فدرال واشنگتن تسلیم کرده است.

عباس امیر انتظام در بدو پیروزی انقلاب ۵۷ در مقام سفیر ایران در اسکاندیناوی و به عنوان نماینده ویژه دولت بازرگان مذاکراتی را درباره قراردادهای دوران پهلوی دوم، با کشورهای اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا انجام داد. این مذاکرات زمینه‌ساز پرونده‌سازی طرفداران ولایت فقیه علیه او شد. او را به ایران احضار و به اتهام همدستی با آمریکا محاکمه کردند. یکی از شواهدی که ولایتمداران در دادگاه علیه او ارائه دادند، نامه سفیر وقت آمریکا در ایران بود که در آن نامه عباس امیر انتظام را به عنوان «عزیز» خطاب کرده بود. دادگاه انقلاب او را به اعدام محکوم کرد اما با تلاش‌های مهندس مهدی بازرگان، حکم اعدام به حبس ابد تقلیل پیدا کرد. عباس امیر انتظام در خاطراتش نوشته است که قبل از محاکمه او را ۴۵۴ روز در زندان انفرادی حبس کرده بودند.