کانون نویسندگان ایران از نویسندگان خواست صدای اعتراض مردم باشند

کانون نویسندگان ایران در واکنش به اعتراضات جاری در کشور همبستگی خود را با «جنبش آزادیخواهی مردم ایران» اعلام کرد و از نویسندگان و هنرمندان که «حیات حرفه‌ای‌شان به آزادی بیان گره خورده، و نیز از تشکل‌ها و نهادهای همسو در سراسر جهان» خواست صدای این جنبش باشند.

این کانون روز جمعه، اول مهر، با انتشار بیانیه‌ای، با اشاره به محدود شدن فضای مجازی و سرکوب مرگبار معترضان در خیابان‌ها نوشت: «اما مردمِ درخفقان‌زیسته نیز راه‌ها و روزنه‌های خود را در دل این تباهی گشوده‌ و صدا و خواست خود را به عرصه‌ی عمومی آورده‌اند.»

اعتراضات مردمی و ضدحکومتی جاری در ایران پس از مرگ مهسا امینی بر اثر بدرفتاری ماموران گشت ارشاد در بازداشتگاه پلیس آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

مهم‌ترین نهاد صنفی نویسندگان ایران تاکید کرد: «جنبشی که هم اکنون تقریبا همه‌ کشور را در بر گرفته است حاصل خشمی چهل ساله است.»

در بیانیه این کانون همچنین آمده است: «زنان پیشرو و آگاه ایران از همان نخستین سال‌های اجباری شدن حجاب در فردای انقلاب ۵۷ به درستی دریافتند که تحمیل حجاب بر آن‌ها تنها تحمیل نوعی پوشش نیست، بلکه توهین به شأن انسانی آن‌ها و فراتر از آن «در حجاب بردن» نفس آزادی است و بدین‌سان جنبش برابری‌خواهی زنان ایران همواره بخشی مهم در جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران در چند دهه‌ اخیر بوده است.»

در روزهای اخیر تعدادی از هنرمندان و چهره‌های معروف ایرانی و خارجی پیام‌هایی را در حمایت از اعتراضات ایران منتشر کرده‌اند.

همچنین علاوه بر واکنش‌ سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های جهان به اعتراضات ایران، تعدادی از نویسندگان خارجی، از جمله مارگارت اتوود، جی. کی. رولینگ و الف شفق نیز با مردم معترض در ایران به ویژه زنان اعلام همبستگی کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۴ سپتامبر ۲۰۲۲