شاهزاده رضا پهلوی در نامه به گوترش خواستار تشکیل کمیته تحقیق درباره جنایات جمهوری اسلامی شد

شاهزاده رضا پهلوی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق در خصوص جنایات جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر شد.

در این نامه آمده است: «با احترام از شما درخواست می‌کنم تا از ایجاد یک کمیسیون تحقیق در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به منظور بررسی مسئولیت مقامات جمهوری اسلامی در نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر علیه شهروندان ایرانی -که جهان طی روزهای اخیر شاهد آن بوده است- حمایت کنید. به ویژه که این جنایت‌ها علیه معترضانی انجام می‌گیرد که آغاز جنبش‌شان برای دادخواهی قتل مهسا (ژینا) امینی بود؛ قتلی که به دست پلیس به اصطلاح اخلاقی و به اتهام عدم رعایت قوانین زن‌ستیزانه مربوط به حجاب اجباری رخ داد.»

با گذشت پنج هفته از کشته شدن مهسا امینی، خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی به‌رغم سرکوب گسترده همچنان ادامه دارد.

شاهزاده رضا پهلوی در این نامه با اشاره به خشونت و سرکوب جمهوری اسلامی علیه مردم ایران می‌نویسد: «نه خشونت جمهوری اسلامی علیه معترضان مسالمت‌جو امر تازه‌ای است؛ و نه کارنامه تکان‌دهنده این رژیم در اعدام‌های خودسرانه، شکنجه زندانیان سیاسی، و فهرست بلندی از دیگر جرایم ضد بشری.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به اینکه تا امروز سازمان ملل در ایجاد یک کمیسیون تحقیق برای شناسایی مسئولیت فردی اشخاصی که عامل و آمر چنین اعمال سوئی بوده‌اند، ناکام بوده است، تاکید کرد: «همان‌طور که قربانیان دیگر در جهان از بررسی در خور جنایات صورت‌گرفته علیه خود بهره‌مند شده‌اند، مردم ایران نیز سزاوار چنین تحقیقاتی هستند.»

در بخش دیگری از این نامه به سیستم قضایی ناعادلانه جمهوری اسلامی اشاره شده است و تاکید شده است: «دادگاه‌های ایران قادر به اجرای عدالت‌ نیستند؛ چرا که خود ابزاری برای سرکوب، و تحت پیگرد قرار دادن افراد بیگناه‌ هستند؛ در حالی‌که به مرتکبان جنایت، اجازه فرار از پاسخ‌گویی را می‌دهند.»

درجریان پنج هفته خیزش سراسری مردم ایران، صدها نفر کشته و زخمی و هزاران نفر دیگر بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها شامل دانش‌آموزان نیز می‌شود که به گفته مقامات حکومت «برای اصلاح رفتار به مراکز روان درمانی» منتقل شده‌اند.

گزارش کمیته حقوق کودکان سازمان ملل حاکی از آن است که جمهوری اسلامی خانواده‌های دست‌کم ۲۳ کودک کشته شده در این خیزش سراسری را تحت فشار قرار داده است تا سناریوی حکومت مبنی بر خودکشی جلو دادن کشته شدن این کودکان را تایید کنند.

در اغلب موارد مانند کشته شده مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد نیز روایت مقامات حکومت حاکی از‌ آن است که این جوانان بر اثر «بیماری زمینه‌ای فوت کرده‌اند».

شاهزاده رضا پهلوی هشدار داد، «ناکامی سازمان ملل در اقدام عملی، تنها معافیت جمهوری اسلامی از مجازات را استمرار بخشیده و این رژیم را به ظلم بیشتر علیه مردم ایران تشویق کرده است. این رویه‌ای است که مردم ایران طی سال‌های متمادی از آن رنج برده‌اند.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به اینکه مردم ایران خواهان حقوق بنیادین‌شان تحت لوای «زن، زندگی، آزادی»‌اند، گفت: «ما خواهان آنیم که سازمان ملل متحد نیز در کنار این مردم که برای آزادی و اعاده حیثیت‌شان مبارزه می‌کنند بایستد.»

شاهزاده رضا پهلوی در بخش پایانی نامه خود خطاب به‌دبیرکل سازمان ملل نوشت: «آن روز به‌زودی فرا خواهد رسید که مرتکبان این جنایات یا در مقابل دادگاه‌های عادلانه در یک ایران دموکراتیک، یا دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شوند. یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل می‌تواند زمینه را برای آن روز فراهم کند، و مشوق جوانان دلیری باشد که هر روز کشته یا شکنجه می‌شوند، فقط به این دلیل که می‌خواهند با آنها هم‌چون انسان‌های دارای حقوق رفتار شود.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۹ اکتبر ۲۰۲۲