زلنسکی: استفاده گسترده مسکو از پهپادهای ایرانی نماد ورشستگی کرملین است

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین «استفاده گسترده مسکو از پهپادهای ساخت ایران» در موج حملات کنونی علیه کشورش، نمادی از «ورشکستگی نظامی و سیاسی کرملین» است.

او گفت که با وجود تلفات جانی و آسیب به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، این حملات از نظر استراتژیک به روسیه کمکی نخواهد کرد.

اوکراین، ایران را متهم کرده که به روسیه پهپادهای نظامی فروخته و مسکو نیز با این تسلیحات، حملات ویرانگری علیه کی‌یف و باقی نقاط این کشور انجام داده است.

در حال حاضر برق بیش از هزار شهر و روستا به دلیل حملات پهپادی و موشکی قطع است. اوکراین مدعی است در یک هفته اخیر حملات گروه بزرگی از پهپادها تقریبا یک سوم ایستگاه‌های برق این کشور را نابود کرده است.

روسیه و ایران استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین را تکذیب کرده‌اند.

در پی حمله انتحاری روز هشتم اکتبر به پل ارتباطی روسیه و شبه‌جزیره کریمه، مسکو حملات پهپادی و موشکی سنگینی علیه اوکراین آغاز کرد. در این حمله انتحاری از یک کامیون بمبگذاری شده، استفاده شده بود.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه می‌گویند این اتهام را که ایران در انتقال تسلیحات به روسیه نقش دارد، در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه مطرح خواهند کرد.

دولت‌های غربی پیشتر اقدام ایران در فروش تسلیحات به روسیه را ناقض تعهدات برجامی این کشور دانسته‌اند.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از اسرائیل درخواست کرده که ابزار مورد نیاز برای دفاع هوایی را در اختیار اوکراین قرار دهد.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از شلیک پلیس اوکراین به یک پهپاد منتشر شده است. مشاور وزیر کشور اوکراین مدعی شده این «یکی از پهپادهای ایرانی» است.

آمریکا می‌گوید به دنبال راه‌حلی «عملی» برای جلوگیری از صادرات پهپاد از ایران به روسیه است

دولت آمریکا می‌گوید گام‌های «عملی» برای دشوارتر کردن فروش هواپیماهای بدون سرنشین نظامی و موشک از سوی ایران به روسیه برخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز ودانت پاتل، نائب سخنگوی وزارت خارجه، سه‌شنبه افزود که واشنگتن ابزارهایی برای پاسخگو کردن مسکو و تهران دارد.

با این حال او جزئیاتی از این گام‌های احتمالی ارائه نکرد و فقط اشاره کرد که واشنگتن از پیش تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی اعمال کرده است.

او همچنین گفت که جهان تعمیق ائتلاف ایران و روسیه را یک «تهدید جدی» تلقی می‌کند.

همزمان این خبرگزاری به نقل از دیپلمات ها می نویسد که آمریکا، بریتانیا و فرانسه قصد دارند این موضوع را در جریان یک جلسه غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه مطرح کنند.

از طرف دیگر پنتاگون گفته اطلاعاتی برای تایید گزارش‌هایی که می‌گوید ایران در این مقطع در حال عرضه موشک‌های زمین به زمین و پهپادهای بیشتر به روسیه است، ندارد.

به گزارش رویترز ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، در کنفرانسی خبری گفت «من در این زمان اطلاعاتی ندارم که این موضوع را تصدیق کند.»

رویترز گزارش داده بود که ایران و روسیه روز شش اکتبر در جریان سفر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران، و سایر مقام‌های سپاه و شورای امنیت ملی به مسکو در این زمینه به توافق رسیدند.

دبیر کل ناتو می‌گوید این سازمان در روزهای آینده سیستم پدافند هوایی در اختیار اوکراین می‌گذارد تا از جمله در برابر پهپادهایی که گفته می‌شود ایران به روسیه داده از خود محافظت کند.

برگفته ای از سایت بی بی سی فارسی، ۱۹ اکتبر ۲۰۲۲