ترانه علیدوستی در حمایت از اعتراضات مردمی، تصویر بی‌حجاب خود را منتشر کرد

ترانه‌ علیدوستی، بازیگر نامدار ایرانی در حمایت از اعتراضات مردمی اخیر در کشور، تصویر بی‌حجابی از خود را در صفحه اینستاگرمش به اشتراک گذاشت.

او چهارشنبه ۱۸ آبان در حالی این عکس را در حساب کاربری خود منتشر کرد، که شعار «ژن ژیان ئازادی» را در دست داشت.

ترانه علی‌دوستی یکی از مطرح‌ترین هنرمندان ساکن ایران است که در حمایت از جنبش آزادی‌خواهی مردم، بصورت علنی حجاب اجباری را کنار می‌گذارد. او در توضیح این عکس می‌نویسد «غیبت آخر تو، کوچ مرغان صدا، ختم این غائله نیست.»

خانم علی‌دوستی هنگام انتشار این پست از هشتگ‌های «زن زندگی آزادی» و «مهسا امینی» استفاده کرده است.

انتشار تصویر ترانه علی‌دوستی بدون حجاب، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و با استقبال زیادی از سوی کاربران ایرانی همراه بود که به شدت از حجاب اجباری و اقدامات سرکوبگرانه حکومت ایران انتقاد می‌کردند.

ترانه علی‌دوستی یکی از هنرمندانی است که در هفته‌های اخیر از اعتراضات سراسری در ایران حمایت کرده است.

او چندی پیش با ادامه موج ممنوعیت خروج چهره‌های سینمایی از کشور، گفته بود که در ایران می‌ماند و صدای حق‌خواهی خانواده‌های زندانیان و کشته‌شده‌ها خواهد بود.

خانم علی‌دوستی در آن پیام که از طریق استوری اینستاگرم خود به اشتراک گذاشت، نوشت «برای خانه‌ام می‌جنگم. برای ایستادن پای حقم هر هزینه‌ای که باشد می‌دهم. و مهتر از همه به آن‌چه امروز با هم می‌سازیم، ایمان دارم.»

ترانه علی‌دوستی که از محبوب‌ترین چهره‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر است حتی پیش از آغاز اعتراضات اخیر، با چالش‌های مختلفی مواجه بود.

او که به‌عنوان یکی از اعضای هیأت پنج نفره برای رسیدگی به موضوع «آزار و خشونت جنسی در سینمای ایران» انتخاب شده بود، به شدت از سوی چهره‌های محافظه‌کار و سایت‌های حکومتی مورد حمله قرار گرفت.

حضور ترانه علی‌دوستی همراه با بازیگران و عوامل فیلم «برادران لیلا» در جشنواره فیلم کن نیز با حواشی زیادی همراه شد.

او در جریان مصاحبه‌های رسانه‌ای خود با اشاره به موضوعاتی چون وجود آزارهای جنسی، سانسور، تبعیض‌های جنسیتی، و نقض حقوق بشر در ایران خشم مقامات حکومتی را برانگیخت و گروهی خواستار برخورد جدی با این بازیگر شدند.

ترانه علی‌دوستی در ماه‌های اخیر از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخورد با هنرمندان، و ایجاد محدودیت‌های هنری و فرهنگی در کشور نیز انتقاد کرده بود.

گفتنی است دنیا مدنی بازیگر سینما و دختر رویا تیموریان عکسی بدون حجاب اجباری را از خود در اینستاگرامش منتشر کرد.

او در توضیح این عکس نوشت: «حالا من، من هستم و چیزی که در آینه می‌بینم خود خود من است. می‌دانم ما به تصمیمات فردی اعتقادی نداریم و باید قبیله برای ما تصمیم بگیرد.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲