گزارش رخدادها

نیروهای امنیتی در شامگاه ۲۶ آبان دوباره چند معترض را کشتند. گستردگی اعتراضات در آخرین شب کمتر شد اما شهرهای تازه‌ای به خیزش پیوستند. در مهاباد، سقز و بوکان دست‌کم شش تن دیگر به ضرب گلوله ماموران حکومتی کشته شدند. در تهران «می‌ریم به سوی انقلاب» شعار شد.
شامگاه پنجشنبه ۲۶ آبان برای سومین شب پیاپی ایران در خروش بود. در خمین زادگاه روح‌الله خمینی خانه پدری او که به موزه تبدیل شده به آتش کشیده شد و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» طنین‌انداز شد. ماهشهر، شهر خونین آبان ۹۸ هم دوباره صحنه اعتراض شد. در تهران یک شعار جدید فریاد زده شد: «چه بی‌حجاب چه باحجاب − میریم به سمت انقلاب».
در کردستان و آذربایجان ماموران سرکوب خشونت بیشتری به کار گرفتند و بی‌محابا به شهروندان معترض شلیک کردند. منابع نزدیک به فعالان کرد قتل حداقل شش نفر دیگر را تایید کردند. در میان کشته‌شدگان یک نفر معلم بود.
سمیرم بعد از یک شب خونین دوباره به خیابان آمد. مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای در باغملک در همسایگی ایذه هم طنین‌انداز شد. در مشهد نیروهای حکومتی به معترضان شلیک کردند. منابع حکومتی از کشته شدن حداقل دو بسیجی در این شهر خبر دادند. صبح روز ۲۷ آبان قرار است پیکر چند تن از کشته‌شدگان، از جمله سه کودک در ایذه به خاک سپرده شود.

طنین مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای در زادگاه خمینی
خمین، در استان مرکزی، زادگاه روح الله خمینی است . جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ کمی بیشتر از ۷۵ هزار نفر گزارش شده است. حسین پاکزاد شهردار وقت خمین در سال ۱۳۹۴ گفته بود که چهار سکونتگاه غیررسمی (حاشیه نشین) در این شهر وجود دارد که جمعیت غالب آن را مهاجرانی که از روستاهای اطراف به شهر آمده‌اند تشکیل می‌دهند و فاقد امکانات شهری هستند. خشکسالی کشاورزان روستاهای تابع این شهر را به مهاجرت وا داشته است. فرماندار شهرستان خمین هم در سال ۱۴۰۰ وعده کرده بود که با راه اندازی سه واحد صنعتی نرخ بیکاری در خمین کاهش یابد. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار بیش از نیمی از جمعیت خمین «جویای کار» هستند و نرخ مشارکت اقتصادی در این شهر حدود ۳۸ درصد است. نتایج یک پژوهش دانشگاهی در سال ۱۳۹۸ هم بیانگر پایین بودن شاخص عدالت اجتماعی، اقتصادی، جنسیتی و آموزشی و بهداشتی بود.
چند ویدئو از تظاهرات شبانه در خمین منتشر شد. در یک ویدئو گروهی از زنان بدون حجاب در خیابان شعار می‌دهند «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه». صحنه این ویدئو به نظر می‌رسد در نزدیکی خانه (موزه) روح الله خمینی، نخستین رهبر جمهوری اسلامی باشد.
در یک ویدئوی دیگر از خمین هم گروهی از معترضان از خیابان روبروی این ساختمان که حالا به «میراث فرهنگی» تبدیل شده است در حال عبور هستند. ویدئو نشان می‌دهد که این موزه به آتش کشیده شده است.
در ویدئوی سوم که به نظر می‌رسد در نزدیکی بازارچه میوه است صدای راوی می‌گوید: ۲۶ آبان، شهرستان خمین صدای معترضانی که شعار می‌دهند مرگ بر دیکتاتور به گوش می‌رسد.
در یک ویدئوی دیگر هم صدایی که می‌گوید اشک آور زدند و شعار معترضان که ماموران حکومتی را بی‌شرف خطاب می‌کنند به گوش می‌رسد.

ماهشهر به یاد کشتار نیزار
ماهشهر در آبان ۹۸ به خون کشیده شد. ماموران امنیتی در «کشتار نیزار» حداقل ۳۰ تن را کشتند و پس از آن نیز شمار زیادی از شهروندان را بازداشت کردند. عباس دریس یکی از بازداشت شدگان در ماهشهر است که در یک دادرسی ناعادلانه و غیرشفاف به اعدام محکوم شده است.
شامگاه پنج‌شنبه ماهشهر بار دیگر شاهد حضور معترضان در خیابان بود. پایتخت پتروشیمی و پالایشگاه در ایران که کسر بزرگی از جمعیت آن در مناطق حاشیه نشین سکوت دارند و از فقر رنج می‌برند. در یک ویدئو از ماهشهر گروهی از معترضان پیاده و موتورسوار در خیابان دیده می‌شوند اما صدایی جز بوق ممتد خودروها شنیده نمی‌شود.

ایذه و باغملک
باغملک در همسایگی ایذه هم صحنه اعتراض شبانه بود. ایذه در شامگاه ۲۵ آبان خشونت مرگباری را تجربه کرد. ماموران حکومتی دستکم سه کودک را در این شهر کشتند. معترضان هم ساختمان حوزه علیمه را به آتش کشیدند اما مدیر حوزه علمیه این شهر گفت پیش از پرتاب آتش ساختمان حوزه به صورت کامل تخلیه شده بود و هیچ‌کس آسیب ندید.
ماموران امنیتی ادعا کردند در روز ۲۶ آبان چند نفر را به اتهام دست داشتن در آنچه که اغتشاشات می‌خوانند، بازداشت کرده‌اند. فضا در ایذه به شدت امنیتی گزارش شد. چند ویدئو از ایذه که خود را برای خاکسپاری کودکان کشته شده آماده می‌کند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
باغملک در همسایگی ایذه هم شورید. در یک ویدئوی منسوب به این شهر شمار زیادی از ماموران سرکوب در خیابان دیده می‌شوند و صدای تیراندازی ممتد شنیده می‌شود. باغملک از جمله شهرهای استان خوزستان است که از فقر و بیکاری گسترده رنج می‌برد. نماینده این حوزه انتخابیه نرخ بیکاری در باغملک را بزرگ‌تر از ۵۰ درصد اعلام کرده است.

فارس، بوشهر، هرمزگان
در استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان شمار شهرهایی که به اعتراضات سراسری می‌پیوندند هر روز بیشتر می‌شود. در شیراز که شامگاه ۲۵ آبان معالی‌آباد به محل درگیری معترضان با نیروهای امنیتی بدل شد، یک معترض دیگر به قتل رسید. شامگاه ۲۶ آبان بنا به گفته شاهدان عینی خیابان‌های این شهر تحت کنترل نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها بود و معترضان به صورت پراکنده در چند نقطه شهر حرکت کردند. پیکر سجاد قائم‌مقامی قرار است صبح جمعه ۲۷ آبان به خاک سپرده شود.
در نزدیکی شیراز در شهرک گویم اما معترضان به خیابان آمدند و شعار دادند «امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه». جمعیت گویم در سال ۹۵ بیش از ۲۰ هزار نفر برآورد شده است. این شهرک که پیشتر روستا بوده یکی از کانون‌های حاشیه‌نشینی بزرگ در نزدیکی شیراز به شمار می‌رود.
در نی‌ریز استان فارس هم معترضان به خیابان آمدند. یک ویدئو از نی‌ریز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن چند تن از معترضان سنگ پرتاب می‌کنند و صدای راوی پشت دوربین می‌گوید: بزنید…
در استان بوشهر دامنه اعتراضات به بندر دیر کشیده شد. در یک ویدئو از بندر دیر صدای راوی پس از اعلام زمان و مکان می‌گوید «بسته شدن جاده توسط جوانان غیور دیری. این مردم باید بلند شن. باید اعتصاب کنن. دولت باید اعتصاب ما را جدی بگیره. این دولت باید ما را جدی بگیره». در این ویدئو حجم انبوهی از سنگ بر کف خیابان دیده می‌شود و چندین موتورسوار در میانه جاده ایستاده‌اند.
دیر در استان بوشهر هم از جمله شهرهایی است که نرخ بیکاری جوانان در آنجا بالا است.

رزم شبانه در مشهد
مشهد در سومین شب از یادمان آبان خشمگین‌تر از دیگر شب‌ها بود. معترضان خیابان‌ها را مسدود کردند. بر بالای کوه هاشمیه با آتش آزادی را نوشتند و در خیابان صیاد- صیادشیرازی آتش افروختند با ماموران سرکوب درگیر شدند.
در یک ویدئو که صدای راوی زمان آن را ۲۶ شهریور و مکان را صیادشیرازی اعلام می‌کند انبوهی از دود که به نظر می‌رسد ناشی از شلیک گاز اشک اور باشد در آسمان دیده می‌شود. معترضان هم در خیابان صف بسته‌اند. در یک ویدئو دیگر از همین نقطه معترضان در حال تخریب تابلو راهنمای خیابان دیده می‌شوند.
یک ویدئوی دیگر از مشهد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یک زن در خیابان بر روی زمین نشسته و آغوشش را به نشانه نترسیدن گشوده است.
رسانه‌های حکومتی ایران از کشته شدن دو بسیجی در این شهر خبر دادند. خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی(ایرنا) بدون اینکه نام کشته شدگان را افشاء کند، قتل آنها را به معترضانی که «اغتشاشگر» و «اراذل و اوباش» نامید نسبت داد و نوشت: «آن‌ها در منطقه چهار راه حر عاملی مشهد به ضرب چاقو کشته شدند». برخی کانال‌های تلگرام هویت کشته شدگان را دانیال رضازاده و زینال حسین‌زاده اعلام کردند.
بلوار حرعاملی از جمله مناطق فقیر در مشهد به شمار می‌رود که در «طرح توسعه حرم» که منجر به شورش در کوی طلاب شد، «نوسازی» شد.
رئیس دادگستری خراسان رضوی شامگاه ۲۶ آبان ادعا کرد که یکی از ضاربان شناسایی شده است. به گفته او این فرد چهار بسیجی دیگر را هم مجروح کرده است. رسانه‌های حکومتی ایران یک ویدئو کوتاه را که مدعی شدند مربوط به صحنه درگیری و قتل دو عضو بسیج است، منتشر کردند.

گیلان و مازندران
در استان گیلان اعتراضات به شهر ماسال کشیده شد. شهری که زبان بومی آن تالشی است و کمی بیشتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.
شمار معترضانی که به خیابان آمده بودند در ماسال فراوان بود. آن‌ها یک‌صدا شعار دادند: امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه، و مرگ بر دیکتاتور. در یک ویدئو معترضان به سمت نیروهای سرکوب یورش می‌برند.
در یک ویدئوی دیگر صدای انبوه جمعیت که فریاد می‌زنند بسیجی سپاهی داعش ما شمایی به گوش می‌رسد. یک ویدئوی دیگر هم نشان می‌دهد ماموران سرکوب در بالای یک ساختمان مستقر شده و از آنجا به سمت معترضان سنگ پرتاب می‌کنند. معترضان هم آن‌ها را «بی شرف» خطاب می‌کنند.
ماسال یکی از سه شهر با نرخ بیکاری بالا در استان گیلان به شمار می‌رود. محمد یاری نماینده این حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی اردی‌بهشت ۱۴۰۰ گفته بود که این شهر به همراه رضوانشهر و تالاش به لحاظ نرخ بیکاری وضعیت مناسبی ندارند.
در رشت هم فضا به شدت امنیتی گزارش شد. در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد ماموران در منطقه گلسار رشت شیشه خودروهای کنار خیابان را می‌شکنند. در یک ویدئو دیگر صدای مرگ بر دیکتاتور به گوش می‌رسد.
شورشگران در بابل هم برای سومین شب متوالی به خیابان آمدند. در یک ویدئو از خیابان شریعتی شمار زیادی در مقابل در ورودی کلانتری دیده می‌شوند. صدای راوی پشت دوربین می‌گوید که تعداد زیادی را بازداشت کرده‌اند و افرادی که آنجا جمع شده‌اند خانواده بازداشتی ها هستند. در یک ویدئو دیگر هم صدای معترضانی که شعار می‌دهند نترسید نترسید ما همه با هم هستیم به گوش می رسد.
یک فایل صوتی منسوب به معترضان در بابِل شمار بازداشتی ها را ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را اعلام می‌کند.

آذربایجان و کردستان: روز و شب خون‌بار
ماموران حکومتی شامگاه ۲۵ آبان دست‌کم پنج نفر را در سه استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی و کردستان به قتل رساندند. در تبریز آیلار حقی را از پشت‌بام یک ساختمان که در آنجا پناه گرفته بود به پایین پرتاب کردند.
در بوکان سه تن را به ضرب گلوله کشتند، در کریم‌آباد سقز هم یک تن دیگر را. و در سنندج نیز قتل حداقل یک شهروند گزارش شد. بوکان و سقز صبح ۲۵ آبان را با خاک‌سپاری «شهیدان» آغاز کردند و پس از بازگشت جمعیت انبوه از آرامستان به داخل شهر، اعتراضات به خیابان‌ها کشیده شد و تا پاسی از شب نیز ادامه داشت.
در بوکان ساختمان شهرداری تسخیر شد و فروشگاه افق کورش و تعزیرات حکومتی به آتش کشیده شدند. معترضان در محلات مختلف آتش برافروختند و در خیابان دست در دست یکدیگر رقصیدند. منابع نزدیک به فعالان کُرد شامگاه ۲۶ آبان از کشته شدن حداقل سه شهروند دیگر به نام‌های امجد هدایتی، هیوا جانان و هژار مام‌خسروی خبر دادند. کولبرنیوز تیراندازی ماموران حکومتی را علت کشته شدن این سه شهروند اعلام کرد.
ایرنا به نقل از یک منبع آگاه که نامش فاش نشد از کشته شدن دو «حافظ امنیت»، عنوانی که در رسانه‌های حکومتی برای ماموران نظامی به کار برده می‌شود، خبر داد اما نام آنها را فاش نکرد. شامگاه ۲۵ آبان نیز رضا الماسی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در بوکان کشته شد.
خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی همچنین از آنچه که «تجمع‌های پراکنده» خواند در خوی، مهاباد، ارومیه و پیرانشهر خبر داد. در مهاباد رزم شبانه تا دیرهنگام ادامه یافت. معترضان در چند محله آتش افروختند. همانند مراتب قبلی بلندگوهای مساجد به کنترل «انقلابیون» درآمد و سرودهای انقلابی از بلندگوی مسجد پخش شد.
در یک ویدئو از مهاباد شعار «نه سلطنت نه رهبری، دموکراسی برابری» به گوش می‌رسد و در یک ویدئو دیگر «کرد بلوچ آذری، آزادی و برابری».
شبکه حقوق بشر کردستان کشته شدن دست‌کم یک شهروند در مهاباد را تایید کرد. هویت او آزاد حسین‌پور اعلام شد.
در ارومیه، پیرانشهر و خوی نیز تجمع و اعتراض شبانه شکل گرفت. در یک ویدئو از ارومیه کوتاه حضور گروهی از معترضان در میانه یک خیابان دیده می‌شود. این ویدئو صدا ندارد.
یک ویدئو از پیرانشهر هم گروهی از معترضان را نشان می‌دهد که در خیابان آتش افروخته‌اند. پیرانشهر از شهرهای مرزی در استان آذربایجان‌غربی است که محل استقرار حداقل سه پایگاه نظامی جمهوری اسلامی است. به رغم برخوردار بودن این شهر از معادن گرانیت، نرخ بیکاری در آن همانند دیگر شهرهای منطقه کردستان بالا است و بخش بزرگی از جمعیت آن با کولبری امرارمعاش می‌کنند. رسانه‌های داخلی ایران سال‌های گذشته شمال کولبران در پیرانشهر را چهار تا شش هزار نفر گزارش کرده بودند.
در یک ویدئوی دیگر از این شهر شعار «بوکان تنها نیست پیرانشهر پشتیبان آن است» به زبان کردی به گوش می‌رسد.
در استان کردستان تمامی شهرها صحنه اعتراض بود. در سنندج چهلم چهار «شهید» ۱۶ مهر در آرامستان این شهر برگزار شد و پس از آن جمعیت انبوه به خیابان‌های شهر بازگشت. اعتراضات شبانگاهی تا چند ساعت ادامه یافت. معترضان خیابان‌های را با آتش و سنگ مسدود کردند. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان ماموران امنیتی در سنندج دو تن دیگر را به نام‌های آرام حبیبی و شاهو بهمنی کشتند.
معترضان در سنندج تا پاسی از شب در خیابان حضور داشتند. در روستای آویهنگ از توابع این شهر هم علیه مزدوران محلی، سپاه پاسداران و حکومت جمهوری اسلامی شعار داده شد.
در سقز پیکر دانیال پایبندی کودکی که شامگاه ۲۵ آبان به دست ماموران حکومتی به قتل رسید در آرامستان آیچی به خاک سپرده شد. مراسم خاکسپاری او در زادگاه ژینا امینی سرآغاز اعتراضاتی بود که تا پاسی از شب ادامه یافت. در ویدئوهایی که از رزم شبانه در سقز منتشر شد، گروهی از شهروندان گِرد یک آتش آزادی آزادی را فریاد می‌زنند. در یک ویدئو دیگر هم نورافشانی در شهر دیده می‌شود و صدایی که می‌گوید هر بژی به گوش می‌رسد.
در یک ویدئو که از پشت پنجره ضبط شده است صدای راوی به کردی می‌گوید ۲۶ آبان ماه شرِ تمامه- جنگ تمام است- شهر سقز کریم‌آوئه(کریم‌آباد). در این ویدئو صدای تیراندازی شنیده می‌شود.
بنا بر گزارش منابع کردی ماموران حکومتی در ۲۶ آبان ماه عبدالرحمان بختیاری معلم بازنشسته در سقز را به قتل رساندند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان کشته شدن این معلم را تایید کرد.
در کامیاران نیز اعتراضات تا پاسی از شب ادامه داشت. کامیاران هم صبح ۲۶ آبان پیکر برهان کرمی را به خاک سپرد. پس از خاکسپاری او شمار زیادی از مردم مقابل خانه مادر فواد محمدی که ۲۴ آبان کشته شد، تجمع کردند. اعتراضات به عصر و شب کشیده شد.
تسخیر بلندگوی مسجد و پخش سرودهای انقلابی که پیشتر در مریوان و مهاباد تجربه شده بود، این‌بار در کامیاران اجراء شد. در کامیاران مردم خشمگین خیابان‌ها را با آتش مسدود کردند و «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر سپاهی» را فریاد زدند. در یک ویدئو دیگر از این شهر نام فواد مصطفی سلطانی، از رهبران کومله در سال‌های نخست تشکیل این سازمان و همزمان با انقلاب ۱۳۵۷ به عنوان قهرمان فریاد زده می‌شود: «کاک فواد قارامانه، شه‌هید کامیرانه».
در یک ویدئوی دیگر از این شهر شعار «نه شاه می‌خایم نه رهبر، مرگ بر ستمگر» شنیده می‌شود.
در قروه، بیجار و بانه هم معترضان شامگاه ۲۶ آبان به خیابان آمدند و با برافروختن آتش خیابان را مسدود کردند و شعارهای ضدحکومتی سر دادند. در بانه که مرکز تجاری به شمار می‌رود و استقرار بازارچه‌های متعدد و حضور پررنگ تجار کنش‌های اعتراضی در آنجا را دشوارتر از دیگر شهرهای کردستان کرده است، معترضان در خیابان شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند. کولبرنیوز از کشته شدن یک شهروند به نام آسو قادری در این شهر خبر داد.
در قروه نیز گروهی از معترضان در خیابان ژن، ژیان، ئازادی و شه‌هید نامری را فریاد زدند. در یک ویدئو دیگر هم از این شهر پایگاه پلیس راهنمایی و رانندگی به آتش کشیده شده است.
در بیجار هم معترضان در امتداد یک خیابان در حال حرکت‌ند و شعار می‌دهند امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه.
در یک ویدئو دیگر از این شهر که در نخستین روزهای پس از قتل ژینا امینی با سرکوب شدید روبه‌رو شده بود، گروهی از معترضان که به نظر می‌رسد تابلوهای راهنمایی و معابر عمومی را از جا کنده‌اند شعار می‌دهند «هیزتویی، هرزه تویی، زن آزاده منم».
در دیواندره هم معترضان با افروختن آتش خیابان را مسدود کردند. در یک ویدئو از دیواندره گروهی از معترضان خیابان را مسدود کرده‌اند صدای راوی پشت دوربین که ویدئو را از داخل خودرو ضبط کرده است می‌گوید کلا برق محله‌ها را قطع کرده‌اند. در یک ویدئو دیگر هم صدای شعار ژن، ژیان، ئازادی و جاشه راوه جاشه راوه- شکار مزدور محلی- به گوش می‌رسد.

کرمانشاه و ایلام
در استان کرمانشاه شهرهای کرمانشاه و پاوه صحنه رزم شبانه بود. در کرمانشاه معترضان خیابان را مسدود کردند و شعار دادند «امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه». یک ویدئو از محله کسری این شهر هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن چند زن در خیابان مرگ بر دیکتاتور و امسال سال خونه را فریاد می‌زنند. یک ویدئو نیز از محله الهیه این شهر منتشر شد. در خیابان الوند نیز دو زن خیابان را مسدود کردند و پس از آن گروهی دیگر از معترضان به آنها ملحق شدند.
در پاوه که جمعیت آن کمتر از ۳۰ هزار نفر است هم معترضان خیابان را مسدود کردند و علیه حکومت شعار دادند.
شهر پاوه از جمله شهرهای با نرخ بیکاری بالا است. تابستان امسال رسانه‌های محلی خودکشی یک شهروند پاوه‌ای به دلیل فشارهای ناشی از بیکاری را گزارش کردند. پیشتر نیز گزارش‌هایی مبنی بر اقدام به خودکشی بیکاران در این شهر منتشر شده بود. نرخ رسمی بیکاری در این شهر ۲۸ درصد اعلام شده است. روزنامه همشهری در تابستان ۱۴۰۰ گزارش کرده بود ۱۲ هزار و ۵۰۰ خانوار ساکن در پاوه و روستاهای اطراف آن با کولبری امرارمعاش می‌کنند.
در استان ایلام هم شهرهای آبدانان و سرابله کانون اعتراض بود. در سرابله ساختمان مخابرات را به آتش کشیدند.
در آبدانان که یک ماه قبل (۲۵ مهر) اعتراض شبانه آن با خشونت ماموران پلیس سرکوب شده بود هم گروهی از شهروندان دوباره به خیابان آمدند و علیه حکومت شعار دادند. در یک ویدئو از آبدانان گروهی از جوانان دست در دست هم در گرد یک آتش می‌رقصند.

تهران
در تهران همانند شب‌های گذشته چند محله صحنه اعتراض بود. در گیشا معترضان در خیابان مرگ بر دیکتاتور را فریاد زدند. در شهرک غرب هم همین شیوه تکرار شد. در یک ویدئو از این منطقه تهران دو سطل زباله واژگون شده‌اند. یک زن بر روی یکی از سطل‌ها ایستاده و دست‌هایش را به نشانه پیروزی بالا برده است.
در یک ویدئوی دیگر که صدای راوی مکان آن را خیابان سرو شهر زیبا اعلام می‌کند، حاضران شعار می‌دهند «امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه». صدای پشت دوربین جمعیت را باورنکردنی توصیف می‌کند.
در شهرک اکباتان هم معترضان فریاد زدند: «حکومت بچه‌کش نمی‌خایم نمی‌خایم». شاهدان عینی از اکباتان به زمانه گفتند:
«بچه های شهرک اکباتان حدود دو ساعت مقاومت کردند. بارها با گاز اشک‌آور متفرق شدند و بعد از چند دقیقه بر می‌گشتند. تعداد اما کمتر نمی‌شد. کل محوطه بازارچه مملو از مردم مبارز و معترضی بود که هیچ ترسی از گلوله های پینت‌بال و اشک آور نداشتند. آخر سر به پای یکی از دخترها تیر زدند. خون زیادی از دست داد. مشخص نیست چه تیری استفاده کردند. اما در اکباتان صدای شلیک کلاشینکف می‌آمد. از سلامت آن دختر مبارز خبری نداریم.»
در سعادت‌آباد تهران هم یک زن آغازگر اعتراض بود. در ویدئویی که از این صحنه منتشر شد صدای زنی که فریاد می‌زند زن آزاده منم به گوش می‌رسد و پس از آن جمعیت با او همراه می‌شود و شعار می‌دهد «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم».
یک ویدئو هم از تهرانسر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن صدای جمعیتی که شعار می‌دهد: «چه با حجاب چه بی‌حجاب می‌ریم به سوی انقلاب» به گوش می‌رسد.
یک ویدئو نیز از شهرری تهران منتشر شد که در آن صدای جمعیتی که شعار می‌دهد «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» شنیده می‌شود.
در چند منطقه دیگر تهران از جمله صادقیه، شریعتی و لویزان نیز کنش اعتراضی شکل گرفت.

دیگر شهرها
در سمیرم واقع در استان اصفهان که شامگاه ۲۵ آبان ماموران سرکوب در آنجا حداقل چهار تن از معترضان را کشتند بازهم گروهی از مردم به خیابان آمدند.
فضا در این شهر به شدت امنیتی توصیف شد. منابع نزدیک به نهادهای امنیتی و حکومتی از حمله معترضان به برخی اماکن مرتبط با نیروی انتظامی خبر دادند. هنوز مشخص نیست پیکر کشته‌شدگان در سمیرم به خاک سپرده شده است.
در یک ویدئوی منسوب به شامگاه ۲۶ آبان در سمیرم گروهی از معترضان که دور آتش جمع شده‌اند و شعار می‌دهند سپاهی داعشی پیوندتان مبارک شنیده می‌شود.
در ملک‌شهر اصفهان نیز معترضان در خیابان شعار دادند. فولادشهر و شاهین‌شهر به عنوان دو شهر کارگری در استان اصفهان هم صحنه رزم شبانه بود. در ویدئوهایی که از فولادشهر منتشر شد صدای تیراندازی شنیده می‌شود.
بنا بر گفته مقام‌های حکومتی طی روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان سه مامور امنیتی در اصفهان کشته شدند.
در ابهر واقع در استان زنجان هم گروهی از معترضان به خیابان آمدند. چند ویدئو از اعتراض شبانگاهی در این شهر منتشر شد. در یک ویدئو صدای راوی ساعت را شش عصر اعلام می‌کند و می‌گوید همه مغازه‌ها بسته است. در این ویدئو صدای ممتد بوق خودروها شنیده می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲