قطر میزبان جام جهانی ممنوعه‌ها

درآستانه آغاز جام جهانی فوتبال در قطر شرکت‌کنندگان در این رقابت مهم با شگفتانه‌های تازه‌ای از سوی دولت اسلامی قطر روبرو شده‌اند.

دولت قطر روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در اوقات پنج‌گانه نماز، تمام موسیقی‌های جام‌جهانی در فضای عمومی شهر قطع می‌شود تا نمازگزاران، نمازشان را به پایان برسانند.

قطر پیش از این هم اعلام کرده بود که همه شعارهای حمایتی از همجنسگرایان و مصرف مشروبات الکلی در ورزشگاهها ممنوع است.

پیش‌تر گزارش‌های تأییدنشده‌ای درباره ممنوعیت فروش مشروبات الکلی در هر هشت ورزشگاه‌ قطر منتشر شده بود، ولی فیفا با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر بصورت رسمی این خبر را اعلام کرد.

فیفا در این بیانیه می‌گوید که پس از گفت‌وگو با مقامات کشور میزبان، در نهایت تصمیم گرفته شده است تا مشروبات الکلی فقط در مراکز محدود و مشخصی در خارج از ورزشگاه‌ها فروخته شود.

به این ترتیب، بر خلاف تصمیم قبلی، آبجو در ورزشگاه‌های قطر فروخته نخواهد شد و مشخص نیست که سرنوشت قراداد فیفا با شرکت سازنده آبجو‌های «بادوایزر» چه خواهد شد.

طبق گزارش‌‌های موجود، ارزش قراداد انحصاری این شرکت با فیفا برای فروش آبجو در ورزشگاه‌های قطر حدود ۷۵ میلیون دلار است.

شرکت بادوایزر در حساب کاربری خود در توئیتر به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت «خب، این خیلی ناجور است.»

با توجه به شرایطی کنونی، در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر فقط آبجوی بدون الکل در ورزشگاه‌ها فروخته می‌شود و مشروبات الکلی در مناطق خصوصی «پذیرای مهمانان» در دسترس خواهد بود.

اعطای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به کشور کوچک، اما ثروتمند قطر از همان ابتدا با مخالفت‌های بسیاری روبرو شد، یکی از ایرادات اهالی ورزش به این میزبانی، گرمای سوزان این کشور حاشیه‌ای خلیج فارس بود که البته با تغییر زمان برگزاری مسابقات از خرداد ماه به آذر ماه این مشکل را حل کردند، خود قطر هم تلاش کرد با ساخت ورزشگاههای مجهز به سیستم خنک کننده از بار این انتقاد بکاهد.

اما انتقاد دیگر منتقدان نبود آزادی‌های اولیه و عدم رعایت حقوق بشر در این کشور بود که حالا در آستانه شروع مسابقات این انتقادها بیش از پیش به واقعیت مطرح شده از طرف منتقدان نزدیک می‌شود.

سب بلاتر رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا هفته قبل بابت اعطای میزبانی به قطر عذرخواهی کرد و گفت: «برگزاری رقابتی بزرگ چون جام جهانی فراتر از قطر است، جام جهانی بزرگ‌تر از آن است که در کشور کوچکی چون قطر برگزار شود، دادن میزبانی به قطر اشتباه من بود چرا که من رئیس فیفا بودم.»

آقای بلاتر ۸۶ ساله که چهار دوره کامل بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵ ریاست فیفا را برعهده داشت در مصاحبه‌ای با روزنامه سوئیسی «تامدیا» گفت: «ملاقات بین نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه و میشل پلاتینی، رئیس وقت یوفا تاثير زیادی روی آرای کلیدی به نفع انتخاب قطر به‌عنوان میزبان رقابت‌های جام جهانی داشته‌ است.»

میشل پلاتینی، بازیکن افسانه‌ای فوتبال فرانسه که در آن زمان رئیس یوفا اتحادیه فوتبال اروپا و نایب رئیس فیفا بود در کاخ الیزه با آقای سارکوزی دیدار کرد و شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، ولیعهد وقت و امیر فعلی قطر، نیز در آن جلسه حضور داشت.

برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ پنج کشور نامزد شده بودند و رای‌گیری در دور نهایی بين آمريکا و قطر بود که در نهايت قطر انتخاب شد.

دولت قطر، علاوه بر اصرار به رعایت قوانین شریعت اسلام برای همه حاضران در این کشور جریان اطلاع رسانی آزاد را هم دچار اختلال کرده است.

چند روز قبل تصاویری منتشر شد که مقامات انتظامی قطر از ادامه تصویربرداری یک گروه خبری اروپایی جلوگیری می‌کردند.

این در حالی است که با توجه به ادامه اعتراضات در ایران و روابط نزدیک مقامات جمهوری اسلامی با سران قطر ، قطری‌ها از حضور خبرنگاران شماری از رسانه‌های فارسی زبان در این کشور جلوگیری کرده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲