همبستگی پنجاه ستاره بین‌المللی سینما و تئاتر با اعتراضات؛ اعدام‌ها را متوقف کنید

بیش از «پنجاه» ستاره مشهور سینما و تئاتر از جمله کیت بلانشت، جیسون موموآ، برایان کرانستون، ماریون کوتیار، جیسون سیگل و ساموئل ال جکسون در ویدئویی خواستار توقف اعدام معترضان زندانی در ایران شدند.

این افراد با در دست گرفتن نوشته‌ای با عنوان «اعدام در ایران را متوقف کنید، خواستار توقف اعدام معترضان بازداشت شده در بیش از ۱۰۰ روز گذشته در ایران شدند.

در این ویدیو آمده است: «ما در کنار مردم ایران در مبارزه برای آزادی ایستاده‌ایم، هزاران معترض دستگیر شده‌اند. برخی اعدام شده‌اند. بسیاری دیگر در خطر هستند. اما جهان در حال تماشا است.»

نیکول نجفی فیلمنامه‌نویس ایرانی‌تبار با انتشار این ویدیو در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مردم ایران از سپتامبر ۲۰۲۲، انقلابی تاریخی برای سرنگونی دیکتاتوری وحشیانه ایران را رهبری می‌کنند. ایرانیان با شجاعتی دلیرانه در خیابان‌ها تظاهرات کرده‌اند. در مقابل، رژیم تاکنون بیش از «پانصد» نفر را کشته، بیش از «بیست‌هزار» نفر را دستگیر کرده و اکنون به آخرین ابزار سرکوب خود یعنی اعدام روی آورده است. این آخرین تلاش رژیم برای نجات خود و ترساندن مردم است. ایرانی ها اما کوتاه نمی آیند.»

خانم نجفی افزوده است: «این وظیفه ما و جامعه بین‌المللی است که در برابر این نقض حقوق بشر موضع گیری کنیم. آگاهی دادن درباره آنچه اتفاق می‌افتد این است که چگونه این رژیم ظالم را مسئول می‌دانیم. ما را در انتشار این خبر یاری کنید. در کنار مردم ایران که برای دموکراسی و آزادی‌های اساسی مبارزه می کنند، بایستید.»

موژان مارنو، هنرمند ایرانی-آمریکایی هم در مصاحبه با هالیوود ریپورتر گفت: «ما می‌خواهیم تا حد امکان نگاه‌ها را به این موضوع جلب کنیم و کاری کنیم که جمهوری اسلامی فشار اینکه جامعه بین‌المللی در حال تماشای آن است را احساس کند.»

او همچنین افزود: «هدف دیگر این است که به ایرانیان در داخل کشور نشان دهیم که دنیا با آنهاست، فراموش نمی‌شوند، که اعتراض و رنج آنها بیهوده نیست. آنها در خیابان ها هستند و جان خود را به خطر می اندازند و ماه‌هاست که این کار ادامه دارد. ما نمی توانیم استقامت روحی و جسمی آنها را دست کم بگیریم.»

آنا لیلی امیرپور نیز به هالیوود‌ ریپورتر گفت: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌دانیم این نسل جدید مردم ایران خواهان آزادی هستند و مانند گذشته کنترل آینده خود را در دست می‌گیرند و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که این گفتگو را به روش‌های جدید و حیاتی ادامه دهیم.»

او اشاره کرد که این اولین بار است که از پلتفرم‌های اجتماعی برای جلب توجه به چیزی که به آن اهمیت می دهد و به دست آوردن اطلاعات دقیق مردم در مورد کشور استفاده می کند.

پیش‌تر نیز مرجان ساتراپی، کارگردان ساکن فرانسه، در ویدئویی با همراهی پنجاه هنرمند فرانسوی آهنگ «برای» از شروین حاجی‌پور را بازخوانی کرد.

خانم ساتراپی این ویدئو را «هدیه» مردم فرانسه به مردم ایران توصیف کرده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۷ ژانویه ۲۰۲۳