محمد مهدی کرمی و محمد حسینی اعدام شدند

سحرگاه امروز شنبه ۱۷ دی، حکم اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در پرونده موسوم به “قتل بسیجی روح الله عجمیان”، اجرا شد. چندی پیش حکم اعدام این دو معترض در دیوان عالی کشور تایید شده بود.

محمدمهدی کرمی، ۲۲ ساله، شهروند ساکن کرج دارای چندین مدال و عناوین قهرمانی مختلف در رشته کاراته است. طی روزهای اخیر، وکیل مدافع وی در گفتگو با هرانا عنوان کرد که موکلش از روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه، در اعتراض به عدم اجازه داشتن وکیل اختیاری، در ندامتگاه مرکزی کرج دست به “اعتصاب غذای خشک” زده است.

همچنین علی شریف زاده، وکیل مدافع محمد حسینی با انتشار مطلبی در حساب توییتر خود، نوشته بود: “با سید محمد حسینی در زندان کرج ملاقات کردم. روایتش همه اشک بود. از شکنجه، ضرب و شتم با چشم و دست و پای بسته تا لگد به سر و بیهوشی، از میله آهنی به کف پا و شوکر در قسمت های مختلف بدن، مردی که اقرارهایش تحت شکنجه بوده و هیچ وجاهت قانونی ندارد.”

چندی پیش حکم اعدام این دو معترض در دیوان عالی کشور تایید شد.

این معترضان پیشتر در ارتباط با پرونده جان باختن یک نیروی بسیج به نام روح اله عجمیان در کرج بازداشت شدند.

قوه قضاییه در گزارشات اولیه تعداد متهمین این پرونده را ۱۱ نفر اعلام کرده بود. در روز اول دادگاه خبرگزاری میزان (وابسته به قوه قضاییه) نام ۱۵ نفر را به عنوان متهمین این پرونده مطرح کرد. در جلسه سوم، یک شهروند دیگر به نام حسین محمدی نیز تحت عنوان متهم این پرونده در دادگاه حاضر شد تا مجموع متهمان به ۱۶ تن برسد. نهایتا قوه قضاییه از صدور حکم، برای ۱۶ نفر مرتبط با این پرونده از جمله ۵ حکم اعدام خبر داد. با این حال، طبق روال سایر احکام اعدامی که در هفته های اخیر توسط شعب مختلف دادگاه های انقلاب در ارتباط با بازداشت شدگان اعتراضات اخیر صادر شده، قوه قضاییه به این که دقیقاً کدام یک از متهمان این پرونده با حکم اعدام مواجه شده اند، اشاره ای نکرد.

خبرگزاری هرانا هویت ۵ محکوم به اعدام در این پرونده را به نامهای محمدمهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، حمید قره حسنلو، رضا آریا و حسین محمدی احراز کرده است.

گفتنی است، پیش از این حکم اعدام محسن شکاری و مجید رضا رهنورد از دیگر بازداشت شدگان اعتراضات سراسری اخیر، به اجرا در آمده بود.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۷ ژانویه ۲۰۲۳